הרב עמיחי אליהו עם אביו הרב שמואל אליהו
הרב עמיחי אליהו עם אביו הרב שמואל אליהוצילום: מרים צחי

לפני 19 שנים כשסיימתי את שרותי בצה"ל. הייתי עסוק בשאלות של זהות ועתיד, במילים אחרות הייתי מעט מבולבל בהקשר להמשך דרכי בעולם.

באותם ימים חזרתי להתגורר עם הורי לתקופה קצרה ומידי פעם הייתי עושה עבודות מזדמנות, שעזרו לי לסדר מעט את המחשבות.

אני לא זוכר במדויק באיזה יום זה היה, אבא של אחד הילדים בגן בצפת, הגיע על מנת לאסוף את בנו בן 4. הוא חנה עם רכבו בצד השני של הכביש - למול הגן, כשהילד עומד עם שאר הילדים מאחרי גדר בטיחות. הילד שראה אותו, חמק מתחת לגדר ורץ לכיוונו כשכל הילדים והצוות החינוכי רואים את הריצה הזו. למרבה הצער, הורה של ילד אחר בדיוק יצא מהחניה, לא ראה את הילד הקטן ופגע בו פגיעה אנושה.

אבא (הרב שמואל אליהו) היה שם. הוא הגיע במקרה 10 שניות אחרי האירוע. אירוע קשה ביותר שלא לומר טראומטי לרוב האנשים שהיו שם. כשהוא מרגיע את האנשים ומנסה לקדם טיפול בילד הוא מבין שצריך להתארגן לקראת לוויה. הוא מתקשר אלי - הגעתי.

שלושה ימים הסתובבתי איתו, כשהוא עובר מאדם לאדם - מנחם, נותן לכולם כוח ושופך לתוכם אופטימיות ואמונה. נהגתי ברכבו בלי הפסקה.

שיחות לנוער, ניחום אבלים, שיחות למבוגרים, ניחום אבלים, שיחות עם הצוות החינוכי. ובין לבין שאלות בטלפון הסלולרי.

בלי שנייה של מנוחה. בשלב מסויים שאלתי אותו האם הוא רוצה שאכבה את הטלפון שיהיה לו רגע לנוח, לעצום עיניים. הוא לא ענה לי. רק ביום השלישי - אחרי שהוא נתן לכולם כוח. אחרי שהוא האיר להם את הלבבות הכואבים. שאלתי אותו שוב למה הוא לא נח.

ורק אז הוא לחש, ספק עונה לי ספק אומר לעצמו - אני לא יכול לעצום את העיניים, כל פעם שאני עוצם אותם אני רואה את הילד מתחת לגלגלי המכונית.

---


אתה מבין ניצן הורביץ היקר. זה הרב שמואל אליהו שאתה דואג להציג לכולם כמפלצת. אדם שדואג לקחת את הכאב של אנשים על הכתפיים שלו על מנת שהם יוכלו מעט לשמוח יותר בזמנים לא פשוטים.
איש שהקים בצפת לפני 30 שנה פרוייקט לשיקום אסירים, אדם שפועל בכל כוחו למנוע מאנסים לפגוע בנשים או בילדים.

אחד שמסתובב לנחם ולעודד משפחות שכולות, משפחות שהדם של יקיריהם נמצא על הידיים שלך ושל חבריך מאוסלו. על הבגדים של המרצחים שאתה נוהג לחבק. איש אמת שלא מוכן לעשות רמיה אפילו לחברים קרובים שלו. אדם שפועל כל חייו לעשות חיבורים עם הציבור החילוני והמסורתי.

תתפלא אבל הוא גם אדם שמאמין גדול בשלום עם הערבים ונפגש עם לא מעט אנשי דת שלהם. אבל לא מתוך רפיסות וחולשה כפי שאתם עושים זאת. אדם שהכוח המניע שלו - זו תורת ישראל! זו האמונה בבורא עולם!

מכוחו פעלנו להקים את איגוד רבני הקהילות. ואם מפחיד אותך אדם כזה, אם מפחידה אותך יהדות כזו, אני מבטיח לעשות הכל על מנת שלא יהיו באיגוד רק 250 רבנים שמלמדים יהדות כזו לציבור המסורתי. אני מבטיח להשתדל שלא יהיה רק הרב שמואל אליהו אחד. אלא מאות ואלפים של רבנים כמותו.