ורשה
ורשהiStock

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יגיע בסוף השבוע לוורשה בירת פולין, ויקח חלק בטקס לציון 80 שנים לפריצתה של מלחמת העולם השנייה, שגבתה את חייהם של שישה מיליון יהודים.

מלבד טראמפ יגיעו לבירת פולין מנהיגים ומשלחות מ-40 מדינות ברחבי העולם שיציינו את המלחמה שפרצה ב-1 בספטמבר 1939. טראמפ יהיה הנשיא הראשון שמגיע לפולין לציון פריצת מלחמת העולם השנייה.

מי שלא הוזמן לטקס הוא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כאשר בכירים בממשל בוורשה אמרו כי מדובר בצעד מחאה נגד סיפוח חצי האי קרים ע"י רוסיה. "לא יהיה ראוי להנציח את יום השנה לתוקפנות נגד פולין בהשתתפות מנהיג הפועל היום בצורה דומה כלפי מדינה שכנה", אמר סגן ראש ממשלת פולין, יאצק סאסין.

במשרד החוץ הרוסי הגיבו כי "מדובר בצעד מביך של ממשלת פולין" והזכירו את תרומתו של הצבא האדום לתבוסת הרייך הגרמני.

בינתיים פירסמה קבוצה של שגרירים פולניים לשעבר מכתב פתוח הקורא לטראמפ להפעיל לחץ על ממשלת פולין, שלטענת השגרירים "לא מכבדת של שלטון החוק". 23 השגרירים הפולניים לשעבר כתבו "אדוני הנשיא, אתה מגיע למדינה שבה כבר לא מכבדים את שלטון החוק. לקול העוצמתי שלך הקורא לסובלנות וכבוד הדדי, כמו גם קיום הוראות החוק וחוקים אחרים, עשוי להיות משמעות היסטורית".

למרות הביקורת ציינו השגרירים כי "הביקור של הנשיא הוא אירוע גדול עבור הפולנים" והזכירו את שיתוף הפעולה בין ארה"ב לתנועת סולידריות שפעלה להפלת המשטר הקומוניסטי בפולין.