הודיה מונסנגו
הודיה מונסנגוצילום: באדיבות המשפחה

הודיה מונסנגו בת ה-24, בעלת מוגבלות, נפלה ככל הנראה קרבן לעסקת סמים גדולה וכעת היא עצורה בבית כלא בפרו לאחר שנתפסו במזוודתה כ-7 ק"ג של קוקאין בשווי מיליוני שקלים.

לפני כשבוע נעצרו במעבר הגבול בפרו 2 ישראליות ו-2 ילדים ממשפחתה של אחת מהן, לאחר שבתיק של כל אחד מהם נמצאו 7 ק"ג של סם מסוג קוקאין. לטענת משפחתה של הודיה, אחת מהעצורות הונו אותה בשל מצבה הנפשי.

תמיר שרם, דודה של מונסנגו, סיפר לערוץ 7 כי "הודיה סובלת במשך שנים. היא לוקחת תרופות פסיכיאטריות, עם מנת משכל נמוכה, היא מוגבלת. היא הייתה בפנימיות של בנות בסיכון ואנחנו תמכנו במשפחה. אחרי הגירוש מגוש קטיף המשפחה התפרקה".

לפני מספר שבועות הודיה קיבלה הצעה מפתה. "היא קיבלה הצעה להצטרף לנסיעה לאירופה בתור בייביסיטר לשני אחיינים של חברה שהיא מכירה מקרית גת".

ההצעה נשמעה הגיונית. "היא הסבירה לה שהיא ממנת לה את הכרטיס ואת כל העלויות על מנת שתשמור לה על הילדים. הודיה הסכימה להצעה. היא התנדבה במהלך חייה עם ילדים, זה תחום שהיא מכירה אותו. היא מוגבלת אבל מסוגלת לשמור על ילדים".

הודיה, חברתה ושני הילדים הגיעו לספרד ושם, יומיים לאחר הנחיתה, מודיעה לה חברתה על טיסה נוספת. "בהפתעה החברה אמרה לה שטסים לאמריקה. היא לא אמרה לה שמדובר בפרו, רק אמרה לה אמריקה. הרגע הראשון שהודיה ידעה שהיא בפרו זה רק אחרי שעצרו אותה. עד אז היא כלל לא ידעה היכן היא".

בשלב מסוים במהלך הטיול, מספר שרם, החברה גרמה לכך שהתיק של הודיה ייהרס אך מיד היא הרגיעה אותה והבטיחה שתקנה עבורה מזוודה חדשה. "היא קנתה לה תיק חדש והיא לא אמרה לה שבתיק הזה יש דופן להכניס את הסמים שהיא הכניסה לה".

החבורה עמדה לחזור לישראל ובמעבר הגבול נעצרו הארבעה ובתיקים, כולל אלו של הילדים, נמצאו הסמים. "היא לא הבינה כלום, היא לא ידעה מה רוצים מהחיים שלה, והבעיה היא שהיא קצת מוגבלת ואני מפחד שעכשיו שהיא נמצאת במצוקה, עם כל הבעיות הרגשיות, הטראומות וחוסר האיזון הפסיכיאטרי. אני לא יודע מה היא יכולה לעשות לעצמה בכלא כשהיא לא מבינה את השפה. היא לא מבינה אותם".

הוא מוסיף, "ברור לי שאם זה היה בארץ היו מיד מוציאים את התיק הפסיכיאטרי שלה ומבינים את העניין.

"אנחנו מנסים לייצר מצב שיצא מפה עו"ד שהוא מתמחה בדין הפלילי הבינלאומי והוא ינסה לגייס עו"ד פלילי מקומי שידאג קודם כל להחזיר אותה לארץ אנחנו לא חוששים לעניין הפלילי כי ברור לנו שתפרו לה פה תיק, אנחנו כן חוששים לזה שהיא תעשה משהו לעצמה בכלא פרואני. אני בחשש גדול שאם לא יצליחו להוציא אותה משם בקרוב היא תחפש הזדמנות לעשות דבר גרוע וזה ייגמר לא טוב".

לשרם אין צל של ספק והוא בטוח כי היא לא ידעה כלל שבמזוודתה מונחים סמים. "היא הייתה משתפת מישהו מהאחים שלה. היא מוגבלת מבחינת מה שהיא יכולה לשמור אצלה בסוד. ברור לנו שנתנו לה מזוודה מושתלת, ברור לנו שרימו אותה".

"היא שלחה תמונות למשפחה מספרד והיא לא סיפרה שהיא טסה לאמריקה. אמא שלה גם מוגבלת פסיכיאטרית וכשאמרו לה להתקשר למשפחה, היא התקשה ישר לסבתא שלה וכך ביום חמישי האחרון הבנו שהיא עצורה בפרו", אמר.

לדברי שרם, משטרת ישראל מעורבת בחקירת הפרשה והיא מנסה לברר למי היו אמורים להגיע קרוב ל-30 ק"ג של קוקאין.

"משפחת הפשע", אומר שרם, והוא מתכוון למשפחת חברתה של הודיה, "מנסה ליצור איתנו קשר כדי לתאם גרסאות והעורך דין שלנו אמר 'בשום אופן לא לדבר איתם, הם בישלו את הכל, נתקו איתם מגע'. מי שבישל דבר כזה ושלח שני ילדים שלו צריך להיות מטורף".