אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

במחוז השני של בלגיה נכנס היום (ראשון) לתוקפו החוק המונע שחיטה כשרה, לאחר שהחוק כבר אומץ במחוז נוסף במדינה.

הרב אברהם גיגי, רבה של בלגיה ונציג ועידת רבני אירופה במוסדות האיחוד האירופי אומר לערוץ 7 כי נותר כיום רק מחוז אחד - בריסל - שהשחיטה הכשרה בו מותרת.

"מבחינת הפרלמנט הוולוני והפלמי זו החלטה סופית. אנחנו ערערנו עליה בבית המשפט לחוקה בבלגיה, כי אנחנו חייבים למצות את כל האפשרויות. אלא שבית המשפט לחוקה החליט שלא לפסוק והעביר את הדיון לבית המשפט לזכויות האדם בלוקסמבורג. זאת, בגלל שהטענה שלנו היא שהחוק הבלגי מנוגד לחוקים האירופים, האוסרים על ארצות לאסור שחיטה כשרה", מסביר הרב גיגי.

הוא מודאג ממצב בו החוק יאושר ואז ינסו גם בבריסל לחוקק אותו. "היום המחוז של בריסל מחכה לפסק דין של בית המשפט לזכויות האדם בלוקסמבורג. אם הוא יבטל את החוק - השחיטה תהיה מותרת בכל רחבי בלגיה. אם יחליט בית המשפט שהשחיטה תהיה אסורה - יהיה קשה לנו להגן על חקיקת חוק דומה בבריסל ויטענו נגדנו שאין כאן פגיעה בזכויות הדת".

הרב גיגי בפרלמנט האירופי
הרב גיגי בפרלמנט האירופיצילום: ועידת רבני אירופה

"יש היום רגישות לכל מה שקשור לבעיות צער בעלי חיים. יש להם לובי גדול ואני לא חושב שבבריסל יכולים לעמוד בפני הלחץ, במיוחד אם בית המשפט בלוקסמבורג לא ייתן לנו אפשרות לשחיטה כשרה ויתמוך בחוק הבלגי".

הרב גיגי מדגיש שקיימת צביעות רבה בקרב הארגונים שדואגים לרווחת בעלי החיים. "אנחנו אומרים שהחוק הזה אינו חוקי, כי כל המטרה שלהם היא להראות שהשחיטה היא פוגעת בבעלי החיים. זאת אומרת שהבהמה מצטערת יותר בשחיטה שלנו, מאשר בשחיטה שלהם.

''אנחנו הבאנו הוכחות מדעיות כדי להסביר את צדקתנו, להם זה לא אכפת. תהינו איך הם אוסרים שחיטה ופוגעים בזכויות שלנו אבל ללא שום בעיה מתירים את הציד, שזה מצער פי אלף את הבהמות ולא חיוני אלא רק לשם ה'הנאה'".

ההחלטה אמנם אינה אוסרת ייבוא בשר כשר לבלגיה, אבל הרב גיגי חושש שזה השלב הבא. "הבעיה שלנו היא לא רק השחיטה בבלגיה, אלא העניין העקרוני. יש כאן פגיעה בזכויות הדת של היהודים בבלגיה ואנחנו חוששים שזה ימשיך מכאן כמו כדור שלג למקומות אחרים ובסוף לא יהיה לנו מאיפה לייבא בשר.

''אנחנו נלחמים בעד הזכויות שלנו באירופה ולא רוצים לאפשר כאן את פתיחת הפתח שיוביל לכך שיאסרו גם במקומות אחרים שחיטה".