אפגניסטן
אפגניסטןReuters

שליח ארה"ב לשיחות עם ארגון הטליבן באפגניסטן הציג בפני נשיא אפגניסטן טיוטת הסכם בין הצדדים.

השליח, זלמאי חלילזאד, אמר כי לאחר מו"מ שנמשך חודשים ארוכים, הצדדים קרובים לחתום על הסכם שיביא לסיומה של המלחמה.

"מדובר בהסכם עקרוני אליו הגענו עם טליבן", אמר חלילזאד והדגיש: "עדיין לא קיבלנו את אישור הנשיא טראמפ להסכם הזה, וכמובן כל עוד אין אישור של הנשיא שום דבר לא סופי".

על פי ההסכם, ארה"ב תפנה בתוך חצי שנה חמישה בסיסים שבהם היא מחזיקה כיום בשטחי אפגניסטן, ותחזיר הביתה לפחות 5,000 חיילים.

סך הכוחות האמריקאים המצויים כיום באפגניסטן עומד על כ־ 14 אלף חיילים, והשבתם של 5,000 חיילים בתוך חצי שנה תצמצם את הנוכחות האמריקאית באפגניסטן ביותר משליש. יתר הבסיסים והחיילים האמריקאים יפונו בהמשך לפי מפת דרכים שתיקבע במסגרת ההסכם.

השאיפה של טראמפ היא להחזיר את אחרוני החיילים האמריקאים מאפגניסטן עוד לפני הבחירות לנשיאות שיתקיימו בעוד כשנה.

במסגרת ההסכם מתחייב ארגון הטליבן כי לא יאפשר לארגוני טרור להתבסס בשטחה של אפגניסטן, נושא שמלכתחילה שימש כסיבה מרכזית עבור ארה"ב לכיבוש אפגניסטן, לאחר שהטליבן ששלט אז במדינה העניק מקלט לארגון הטרור אל קאעידה ולמי שעמד אז בראשו, רב המחבלים אוסמה בן לאדן.

עם זאת, ההסכם אינו מסדיר את היחסים בין הטליבן ובין ממשלת אפגניסטן, ובעיקרון יוכל הטליבן להמשיך ולבצע מתקפות על הכוחות האפגאניים, דבר שלא ייחשב להפרת ההסכם עם ארה"ב.

ההסכם קובע כי הצדדים האפגאניים ינהלו ביניהן 'שיחות תוך אפגאגניות', לפתרון סכסוך הדמים הפנימי במדינה.

ההסכמה העקרונית של טליבן לנהל שיחות ישירות עם ממשלת אפגניסטן נחשבת גם היא לפריצת דרך, משום שעד כה סירב הטליבן להכיר בממשלת אפגניסטן כבעלת סמכות לגיטימית, והתייחס אליה כממשלת בובות המשרתת את הכוחות הכובשים.

דובר מטעמו של נשיא אפגניסטן, אשראף גאני, אמר כי הנשיא גאני קיבל לידיו את טיוטת ההסכם והוא יעבור עליה במשך 48 השעות הקרובות לפני שימסור את תגובתו. לדבריו, הסכמת הטליבן לקיום שיחות ישירות עם הממשלה היא תנאי הכרחי מבחינתו של גאני לכל הסכם שיתקבל מול ארגון הטרור.