אבלה: הפכו את החקלאים לעבריינים

יו"ר ועדת ההתיישבות ברשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין, עורך הדין אורן אבלה, ממשיך במאבקו נגד הפשיטות שמבצעת רשות מקרקעי ישראל במושבים ומטילה קנסות על חקלאים.

"לא הוגן ולא ראוי להפוך את כל המושבניקים בוני הארץ וההתיישבות ששמרו על הגבולות לאנשים פורעי חוק. יש לבטל מייד את תיקון 116 לחוק התכנון והבניה שהופך את ההתיישבות הכפרית העובדת והאנשים שעבדו והקימו את המדינה לעבריינים", הוא אומר ומספר:

"בשבועות האחרונים יש שיטה מאסיבית שהתחילו במועצת גזר וזלגה למקומות נוספים ברחבי הארץ שבה פקחים ממשרד האוצר, יס"מ ורשות מקרקעי ישראל ומסוקים השתלטו ועברו משק אחר משק והטילו קנסות וחקירות בסכומים של מיליונים".

לדבריו "לחקלאים לא נותר איך להתפרנס אם לא מהשכרת מבנים. יש להסדיר את המבנים וזה נכון אבל אי אפשר להפך מגזר שלם לעבריינים בין לילה. למושבניק הרגיל אין פנסיה וצריך לעשות את הדברים בצורה מושכלת ושיטה של עשרות יס"מניקים ומסוקים זה לא פתרון וזה גם לא מגיע".

על התיקון עצמו מסביר עו"ד אבלה: "התיקון אומר שבמקומות שאין אכיפה יבואו הממשלה והאוצר ויאכפו במקומות שאין אכיפה. הכוונה הייתה יותר למגזר הערבי, אבל לא יתכן שיהפכו את הקערה ובואו למגזר המפסיד ביותר כאן. יש כאן נכסים במרכז הארץ ואי אפשר לעשות בהם דבר, מכסות העובדים הזרים בעייתיות, מחירי המים האמירו ולא השאירו כל ברירה למשק החקלאי להתפרנס ומושבניקים והקיבוצניקים כלאים. אין להם ידע ניסיון השכלה ומקור פרנסה אחר. במקום שיעזרו להם להסדיר את הקרקעות באים עם יס"מ".

לטעמו "יש חשיבות אסטרטגית לאומית לכל המרחב הכפרי בעיקר במרכז הארץ. אי אפשר להפוך את כל מרחב גדרה חדרה למקום של בטון. צריך לעזור לחקלאות ולתת לחקלאים אופציה להתפרנס ובמקביל לחשוב על מקומות מגורים לדור העתיד", אומר אבלה התוקף את הדורסנות שבה לטעמו נגזלות הקרקעות על ידי הערים הגדולות. "זה לא הפתרון. הכול צריך להיות בהבנה ובשיח. אנחנו לא עבריינים ואנשים עם קרקע שניתנת למסירה בנזיד עדשים. אנחנו רוצים להתפרנס וכל הצעדים החד צדדיים הללו מביאים לכאוס ולא לפתרון".