נהג
נהגצילום: ISTOCK

תאונות דרכים, הפרות חוקי תנועה, והשעיית רישיון נהיגה בקרב נהגים צעירים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ADHD)

הפרעות קשב וריכוז מייצרות עבור המתמודדים איתן אתגרים רבים, בעבודה, בלימודים, ביחסים בינאישיים ואפילו על הכביש.

הנהיגה היום היא משימה מאתגרת לכולם, הסחות הדעת והשימוש בטלפון הנייד הופכים את הכביש למסלול מכשולים של ממש. נסו לעבור את מסלול המכשולים הזה בהצלחה עם הפרעות קשב וריכוז.

מחקר שפורסם בכתב העת Pediatrics בדק והשווה תאונות והפרות חוק אצל נהגים צעירים עם וללא הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD).

במחקר, שנערך בניו ג'רזי שבארצות הברית, חישבו את מספר תאונות הדרכים המתרחשות מדי חודש בקרב הנהגים שנבדקו במסגרת המחקר (מטעויות, קשורים לאלכוהול, נהיגה בלילה), וכן את הפרות תנועה והשעית רישיון נהיגה.

תוצאות המחקר הראו כי שיעורי תאונות דרכים היו גבוהים יותר אצל נהגים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD). יתר על כן, בתקופה נבחנת של ארבע השנים בהן התרחשו תאונות דרכים קשות הקשורות לאלכוהול, שיעור הנהגים המעורבים בתאונות הסובלים מהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות היה גבוה פי 2.1 מאשר נהגים ללא.

בנוסף, לנהגים עם ADHD היו שיעורים גבוהים יותר של הפרות חוקי תנועה (עבירות מהירות, אי שימוש בחגורת בטיחות, ושימוש במכשור אלקטרוני תוך כדי נהיגה) שהובילו גם להחרמה של רישיון נהיגה. ממצא משמעותי נוסף מראה, כי בשנה הראשונה לנהיגה שיעור שימוש באלכוהול ו/או סמים היה גבוה פי 3.6 בקרב מתבגרים עם ADHD.

מסקנות החוקרים חד משמעיות - צעירים עם הפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD) נמצאים בסיכון גבוה לתאונות דרכים קשות, ומעורבות בהתנהגות נהיגה מסוכנות. המסקנה מדאיגה, אך בהחלט יש מה לעשות. כדי להפחית את הסיכון המוגבר בנהיגה ואף לנסות ולמנוע אותו, ממליצים לצעירים עם ADHD בדרגת חומרה קשה להתמיד ולהמשיך בטיפול תרופתי גם בתקופות של חופשות מלימודים כמו חופשת הקיץ (בשלוב עם טיפול פסיכולוגי). כדאי וראוי להתמיד בתרופת סטימולנט אותה לוקחים כל עוד היא מספקת את ההשפעה המבוקשת, כמו ריטלין, ויואנס, קונצרטה, אדרל ועוד, אם זה פועל היטב רצוי להמשיך.

כאן המקום להוסיף ולציין, שהרציפות של הטיפול חשובה אף יותר בקרב מתבגרים ובוגרים המאובחנים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) בדרגת חומרה קשה (שבדרך כלל מלווה בבעיית התנהגות ו/או הפרעה נפשית). בתקופות של חופשים בני ובנות הנוער חופשיים ולעיתים משתעממים ומחפשים אתגרים ועלולים לקחת סיכונים. ללא טיפול ההפרעה עלולה להחמיר ולהידרדר למצבים של אלימות פיזית, עבריינות, התמכרויות ועוד.

מאידך, ילדים ובני נוער עם הפרעת קשב קלה אשר מקבלים טיפול תרופתי לצורך קשב וריכוז בלימודים, אין חובה לקחת תרופות גם בחופשת הקיץ ואף טוב לעשות הפסקה בלקיחתן. אולם לקחת טיפול בימים מסוימים בחופשה לשם השלמת למידה או לקריאת ספרים, הדבר רצוי, ביחוד בילדים ומתבגרים עם פער בלימודים, ו/או עם לקויות למידה (כמו הבנת הנקרא) שאינם קוראים ספרים כלל.

ד"ר שלומי ענתבי הוא מומחה בהפרעות קשב וריכוז, אוטיזם, והפרעות הנלוות לה. לשעבר פרופסור אורח באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בולטימור ארה"ב, מנהל בי"ח קפלן, מנהל בי"ח העמק עפולה, מנהל בי"ח מאיר.