אילוסטרציה
אילוסטרציהistock

רשת הטלויזיה הפולנית TVN פירסמה תחקיר בו נטען כי ממשלת פולין רכשה בחודשים האחרונים תוכנת ריגול לטלפונים ניידים שפותחה על ידי חברה ישראלית, במטרה לעקוב אחר אזרחים פולנים וזרים.

על פי רשת הטלויזיה הפולנית, המשרד ללוחמה בשחיתות רכש את מערכת "פגסוס" שפותחה על ידי חברת NSO הישראלית ומסייעת לעקוב אחר טלפונים ניידים ולדלות מהם מידע.

בתגובה לתחקיר פנו חברי אופזזיציה בפולין אל ראש הממשלה מתאוש מורבייצקי בדרישה לברר האם ממשלת פולין אכן רכשה את מערכת הריגול הישראלית ומשתמשת בה על מנת לעקוב אחר אזרחים פולנים וזרים.

"כל מה שמצריך הבהרה, יובהר בתקופה הקרובה" אמר מורבייצקי, שנמנע מלענות ישירות על השאלה. גם סגן ראש הממשלה הפולני, יאצק סאסין, התחמק מלענות על השאלה של חברי האופוזיציה. "אינני יודע האם פולין רכשה את המערכת, אבל בכל מקרה - לאזרחים כנים שאין מה להסתיר, אין גם מה לדאוג" אמר סאסין.

ראשי האופוזיציה בפולין טוענים כי החשש שלהם הוא כי ממשלת פולין תנצל את המערכת על מנת לעקוב אחר עיתונאים או חברי אופוזיציה בפולין, למרות שהשימוש בתוכנות ריגול ללא אישור בית משפט מנוגד לחוקה הפולנית.

חברי האופוזיציה בפולין טוענים כי ממשלת פולין השתלטה על כלי התקשורת בפולין על ידי מינוי מנהלים מטעמה לכלי התקשורת הממלכתיים מיד לאחר כניסתה לתפקיד בשנת 2015.