שרה אגסי
שרה אגסיצילום: באדיבות המשפחה

שרה אגסי, מאחרונות לוחמי האצ"ל, הלכה לעולמה בגיל 93. היא תובא למנוחות היום (שישי) בבית העלמין ירקון.

אגסי השאירה אחריה שני ילדים, חמישה נכדים וחמישה נינים.

אגסי, לבית גולדשמיד, התגייסה לאצ"ל בשנת 1944 ושימשה במספר תפקידים עד לקבלת פיקוד והדרכה על כיתת לוחמות, תחת הכינוי המחתרתי "יעל".

אגסי השתתפה בפעולת פיצוץ מפקדת הצבא הבריטי במלון המלך דוד, והיתה מהלוחמות שהתקשרו טלפונית למלון כדי להתריע על הפצצה ולפנות את המלון מאזרחים. בנוסף השתתפה בפעולת ההתקפה על בית הסוהר המרכזי בירושלים בינואר 1946 ובפעולת פיצוץ הרכבות בנען ביוני 1946.

"יעל" שימשה גם כמזכירת ה"דלק" (שירות המודיעין והבטחון בפיקוד שמואל תמיר, לשעבר שר המשפטים) ומקשרת בין חיל הקרב (יחידת המבצעים של האצ"ל) לבין המפקדה.

אגסי נולדה לאביה יוסף צבי ז"ל ואמה אסתר (לבית וילף) גולדשמיד, בשנת 1927, בת חמישית מתוך שישה ילדים משותפים. אגסי נולדה וגדלה בגבעת שאול שבירושלים וחונכה לאהבת העם והארץ, בביתו של סבא יוסף צבי שהיה סמל לאהבת ארץ ישראל. אגסי חיה משחר ימיה את המתיחות בין היהודים לערבים בירושלים תחת המנדט הבריטי. הייתה תלמידת ביה"ס "רוחמה" בירושלים ועם התבגרותה התגייסה לשורות האצ"ל, בו שירת אחיה יהושע ("גל") כלוחם וקצין מבצעים מבריק, עד לנפילתו בקרב בירושלים בימיה הראשונים של מלחמת העצמאות.

לימים, נישאה שרה לצבי אגסי שהיה גם הוא איש המחתרת ואח"כ קצין בחיל האוויר. יהושע בנה הבכור נקרא על שמו של אחיה האהוב, והיא פעלה רבות להנצחת זכרו.

אגסי הייתה חדת תפיסה ומחשבה, בעלת מרץ רב ועניין מתמיד בארץ ישראל. עסקה במהלך חייה בהקשרי הפעולה במלון המלך דויד והעידה פעמים רבות על טיב הפעולה במלון המלך דוד ועמדה על כך כי האזהרות ניתנו בזמן וכי ארגון ה"הגנה" גם במקרה זה ידע על פעולות האצ"ל.

בתחילה גרה המשפחה בתל אביב ולאחר תקופת שליחות בחו"ל שבו לארץ וקבעו את ביתם בגבעתיים.