בנט ושקד
בנט ושקדצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרב אליעזר שנוולד, ראש ישיבת ההסדר 'מאיר הראל' מותח ביקורת חריפה על המודעות של מפלגת 'נעם' בעלוני השבת שהשתלחו ביו"ר ימינה איילת שקד ובאחר מראשי המפלגה נפתלי בנט.

"זה מזעזע שהגענו למקומות האלה, במיוחד כשמדובר בגופים מפרסמים המתיימרים לייצג את הראייה השלמה של התורה וההקפדה היתירה על מצוות התורה. אם הצורה הקפדנית והשלמה יותר היא מה שהשתקף מהמודעות האלה, אז צריך הרבה חשבון נפש", אומר הרב שנוולד בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "אם בסופו של דבר זו אותה גברת בשינוי אדרת, והשינוי הוא רק באנשים ובשייכות לבית מדרש מסוים - אז מה הועילו חכמים בתקנתם? מה גם שהפיצול הזה מעמיד בסימן שאלה את הכל. לא רק את מה שהם חרדים לו, אלא גם את הדברים הבסיסיים שרואים אותם כמובנים מאליהם. ידוע לנו שכשהפיצול היה בעיצומו, שילמנו גם בצד של שלמות ארץ ישראל והסכמים מפוקפקים וגם בצד הזהות היהודית של מדינת ישראל".

הרב שנוולד רומז שמודעות מעין אלה הן כפיות טובה. "כשיש להם ביקורת על נפתלי בנט הם צריכים לזכור שהוא עשה דברים עבור הציבור הדתי שאחרים לא עשו. כשהם מבקרים את איילת שקד צריך לזכור שהיא פעלה למען בית הדין הרבני והרבנות הראשית במינוי דיינים נוספים על מה שהיה בעבר, וביכולת המיוחדת שלה לטוות את החוטים הנכונים ולמנות רבנים מהציבור הדתי, לאחר שנים רבות. היא דאגה למעמד ישיבות ההסדר ועוד דברים רבים שעשתה, וחלק גדול מהציבור לא יודע, בדאגה לישיבות ומוסדות".

"אני חושב שלא הכל מותר בבחירות ואם בסוף הכל הוא אותו דבר, אז מה הועילו חכמים בתקנתם? זה רק עניין של אגו ושל השאלה לאיזה בית מדרש מחוייבים יותר", הוא מוסיף.

לדעתו צריך להוריד את הטונים, במיוחד כשמתקרבים לבחירות. "אני רוצה להזכיר לכולנו שזה שיש בחירות לא מבטל את העובדה שאנחנו בעיצומו של חודש אלול. אחד הרמזים שנתן האר"י ז"ל לאלול זה 'איש לרעהו ומתנות לאביונים' לצד 'אני לדודי ודודי לי'. לא רק הקשר בין אדם למקום אלא גם הקשר בין אדם לחברו. לפעמים יש חומרה יתירה בעבירות שבין אדם לחברו לבין אדם למקום, ואנחנו יודעים שעל כך יום הכיפורים לא מכפר".

"מי יוכל לפייס את הלבנת הפנים וכפיות הטובה של אותם דברים שנאמרו ועוד עלולים להיאמר? אם אנחנו רוצים להתיימר להציג פוליטיקה נקייה יותר, שמחוברת יותר ליהדות ולזהות היהודית, נא לעשות זאת הלכה למעשה ולא בשביל לגרד איזה קול אחד, כשממילא הוא הולך לפח ומשרת את המתנגדים. לרדת לרמת ביבים כזו זה משהו שלא ייעשה במשך כל השנה ובחודש אלול על אחת כמה וכמה", מסכם הרב שנוולד.