ד"ר אורלי אישך - אדיב
ד"ר אורלי אישך - אדיבצילום: בית החולים הלל יפה

לרגל יום הצליאק העולמי שיחול ביום שישי הקרוב ד"ר אורלי אישך - אדיב, מנהלת שירות הגסטרואנטרולוגיה והתזונה בילדים במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה איך ניתן לקבוע אם לילד יש צליאק, מתי אפשר לוותר על ביופסיה ועל מה להקפיד בתפריט היומי.

צליאק, הידועה בשמה העברי "כרסת", הינה מחלת מעי, בה חשיפה לגלוטן (חלבון המצוי בדגנים מסוימים כמו בחיטה) גורמת לתגובה הרסנית של מערכת החיסון. אותה תגובה דלקתית גורמת לנזק ברירית המעי הדק, וכתוצאה מכך לא מתאפשרת ספיגה נאותה של רכיבי המזון", מציינת ד"ר אורלי אישך-אדיב.

בשנים האחרונות תפסה מחלת הצליאק תאוצה, הן מבחינת המודעות למחלה והן מבחינת יכולת האבחון עבורה. אמנם, טרם הוכחו מחקרית הסיבות לנתונים ההולכים וגדלים של המאובחנים כרגישים לגלוטן, אחת ההשערות הינה כי צריכה רבה יותר של מוצרי מזון מתועשים שגורמת בשלבים מוקדמים של החיים לעליה בחדירות של המעיים, עלולה לתרום להופעת המחלה אך עדיין רב הנסתר על הנגלה בסיבות להופעת המחלה.

הנטייה הגנטית להתפתחות הרגישות לגלוטן קיימת בקרב לא מעט בני אדם. עם זאת, רק כ- 30% מתוכם יאובחנו כחולי צליאק, נתון שהוא כאחוז- שניים מכלל האוכלוסייה.

לציין כי ישנן קבוצות סיכון עם נטייה לפתח צליאק בשכיחות גבוהה יותר, לדוגמה חולי סכרת מסוג 1, חולים בתסמונת דאון וכמובן קרובי משפחה דרגה ראשונה של חולי צליאק

תסמיני המחלה

ישנם מספר תסמינים שעשויים להעיד על קיומה של המחלה, החל בשלשולים, כאבי בטן, עצירויות וכלה באנמיה, בעיות גדילה והתפתחות ועוד. "במידה שהילד מתלונן על אחד ויותר מהסימפטומים שצוינו", מסבירה ד"ר אישך-אדיב, "הוא ישלח לבדיקת דם לאימות או שלילת המחלה. בעבר היה נהוג לבצע ביופסיה כדי לקבוע בוודאות שהילד חולה בצליאק ויש להמליץ על תזונה ללא גלוטן.

בשנתיים האחרונות, במידה שיש תסמינים סוגסטיביים למחלה יחד עם בדיקות דם המראות ערכים גבוהים של נוגדנים ספציפיים למחלה (לפחות פי 10 מהנורמה בשתי בדיקות שונות) אין חובה לבצע ביופסיה כדי לאשר את המחלה. מדובר בחידוש משמעותי, בפרט כשמדובר בילדים, שלמעשה מונע את ההליך הפולשני של לקיחת הביופסיה מהמעי הדק", מסכמת ד"ר אישך- אדיב.

מה הפתרון?

למחלת הצליאק כאמור, אין תרופה. הפתרון הוא אכילת מזון ללא גלוטן. "כפי שמומלץ לכלל האוכלוסייה- בריאים וחולים כאחד, יש להקפיד על תזונה נכונה עתירת פירות, ירקות וקטניות עם מינימום מזון מתועש, כך מומלץ גם לחולי צליאק. יש להשתדל לצמצם את צריכת המזון המתועש, כולל מוצרי מזון ללא גלוטן, ולהכביר במזונות עתירי סיבים ללא גלוטן, כמו פירות וירקות", מסבירה ד"ר אישך-אדיב.

עם זאת, מחקרים מראים כי חולי צליאק הינם בעלי סיכון גבוה לפתח השמנת יתר ואי סבילות לסוכר. אחת ההשערות לכך היא צריכת תזונה לא מאוזנת ועשירה בתחליפי גלוטן מתועשים במקום צריכה של מזונות עתירי סיבים ללא גלוטן.

"מכאן, שאחת הדרכים בהן ניתן למנוע את הבעיה היא הקפדה על תזונה ים תיכונית, עתירת ירקות וקטניות, לצד מוצרי מזון נוספים כולל בשר, דגים, מוצרי חלב וכדומה. פירות, ירקות, קטניות ובכלל מזונות עתירי סיבים", מסכמת ד"ר אישך- אדיב, "הללו מסייעים לטפח את החיידקים הטובים במעי וכתוצאה מכך משפרים את תפקודה של המערכת החיסונית ויוצרים הגנה טובה יותר של הגוף, הן מפני נזקי גלוטן במידה שהשתרבב לכלכלה בשוגג והן מפני תחלואה נלווית נוספת".