השר אמיר אוחנה
השר אמיר אוחנהצילום: אסתי דזיובוב/TPS

שר המשפטים אמיר אוחנה הזכיר הבוקר (שני) לאילה חסון ב-103fm כי "גם מבקר המדינה צילם בקלפיות. השופט מלצר דרש חקיקה, אז הנה, הבאנו את החקיקה".

המשך תיאר השר אוחנה איך יראה הקלפי לפי החזון של מפלגת הליכוד, "לא שמענו נימוק מהותי מדוע חוק המצלמות איננו משרת את טוהר הבחירות ואת הדמוקרטיה הישראלית אלא בעייתי. ניהלנו אתמול דיון של שלוש שעות בממשלה ובמהלכו לא שמעתי אף לא נימוק מהותי אחד נגד החוק הזה".

אציין דוגמה שעולה בראשי: נניח שיש מפלגות שאין להם יכולת כלכלית להתמודד עם פריסה של מצלמות בקלפיות שלהם, איפה עיקרון השוויון כאן?

"איננו דורשים שום היערכות לוגיסטית מיוחדת אלא מדובר בכך שאותו מפקח שנמצא בקלפיות בכל מקרה, יתפוס את מה שהוא רואה בעיניו גם דרך עדשת המצלמה. לא צריך שום היערכות מעבר. מספיק שיהיה צילום דרך הטלפון הנייד".

אתה קולט שאנשים יתחילו לשבת בקלפי ולצלם כל אחד כמו פפראצי.

"גם פפראצי עוד חוקי במדינת ישראל. אנחנו חיים בעידן בו יש מצלמות בכל מקום, דווקא בקודש הקודשים של הדמוקרטיה, במקום בו עורכים את הבחירות וסופרים את הקולות יש להעלים את המצלמות?"

בוא נתרגם את הדברים לשפה המעשית. האם היה מותר לצלם לפני שהשופט מלצר אסר על הצילום בקלפי?

"אנחנו חושבים שכן מכיוון שאין שום איסור בחוק על הדבר הזה. כמו שמותר לצלם בכל שטח ציבורי כך היה ניתן לצלם בקלפי. הוא סבר שהנושא צריך להיות בחקיקה – הנה הבאנו את החקיקה. כעת טוענים שהחקיקה צריכה להיות אחרי הבחירות. למה לסגור את דלתות האורווה אחרי שכל הסוסים כבר ברחו?".

למה לא חשבתם על החוק הזה כל השנים? איפה הייתם? היה זמן לעשות את זה בצורה מסודרת.

"כל השנים לא הייתה סברה שמצלמות זה לא חוקי בקלפי. זה צץ לפני מספר שבועות. מבקר המדינה ב-2016 צילם בעצמו בקלפיות".

מה לגבי העובדה שטענתם כי היו 140 קלפיות מזויפות ורק באחת נמצאו בעיות?

"למיטב ידיעתי כ-30-40 קלפיות עדיין נמצאות בחקירה משטרתית. אין אפשרות כרגע להכריע. יש עדויות רבות על זיופים. מבקר המדינה כתב את זה".

לפעמים אוהבים להישען על המבקר ולפעמים גונזים את דפיו. תאר לי איך תראה הקלפי? איפה תהיה המצלמה?

"אצל הפקח ביד. כשאת באה להצביע יש מספר אנשים שיושבים סביב שולחן. הם המפקחים של המפלגות ובראשם עומד מזכיר הקלפי. הם יאחזו במצלמה. מעבר לכך, חשוב לנו שבזמן ספירת הקולות תהיינה מצלמות על מנת לוודא שהספירה היא נכונה. גם מצלמה שאוחז בה מפקח מטעם הליכוד איננה יודעת לסנן זיופים לטובת או לרעת הליכוד. היא מצלמת את כל שמתרחש. מה יותר נקי מזה?"

כשסופרים את הקולות ויש מצלמה זה לא רע לדעתי. אנחנו הרי יודעים שבשלב מסוים אחרי שסוגרים את דלתות הקלפי מגיע מישהו עם בוכטה של תעודות זהות ומתחיל לתקתק ולזייף הצבעות. איך אתה תמנע שבקלפי בבני ברק, ירושלים ועוד לא יהיו מזויפים?

"אנחנו לא מדברים על מצלמות בקלפי בודד אלא בכל הארץ".

ההרגשה שלי היא שאתם רוצים להביא את החוק הזה כדי לתפוס את ליברמן מצביע עם הערבים נגד החוק.

"אני מאוד מקווה שאביגדור ליברמן יצביע בעד החוק. החוק הזה אמור לשרת את טוהר הבחירות. מי שמתנגד לו הוא או מזייף או נהנה מהזיוף. אני לא מצליח להבין את חברי באופוזיציה. מה יותר טוב ממצלמות? מתי נחוקק את זה? אחרי הבחירות?".

אם הייתי אומר לי שהקלפי תהיה מרושתת עם מצלמות ויש אדם שיושב בקונטרול הייתי אומרת שזה רעיון מעולה, אבל זאת לא הסיטואציה. אתה מדבר על אדם שיחזיק טלפון ויצלם אנשים. שהמפקחים יהפכו לצלמים?

"בין שתי הרעות מה את מעדיפה? שיגנבו את הבחירות ויזייפו קולות?

ומה דעתך על ההתנגדות של הגורמים המשפטיים?

"לאחר ששמעתי וקראתי את טיעוניהם אני סבור שאין בהם ממש. צריך לזכור שמדובר ביועצים. הממשלה והכנסת היא זו שאחראית, על כתפיה מונחת האחריות. אפשר לקבל את עצתם ואפשר גם לא לקבל אותה".

לסיום, שמעת שגנץ לא פוסל רוטציה עם מישהו אחר מהליכוד מלבד נתניהו?

"גנץ לא בוחר מי יעמוד בראש הליכוד. את זה עושים מתפקדי הליכוד שבחרו בנתניהו".