עמרי מניב
עמרי מניבצילום: באדיבות המצלם

ועכשיו באריכות על כתבת המכינה: ראשית אני רוצה להתנצל בפני הרב נאמבורג על האופן שבו הוצגו דבריו, ביקשתי גם להתנצל בפניו באופן אישי.

עשיתי מאמץ רב כדי לקבל את שיעורי מכינת עצם, אני חושב שיש בהם ערך עיתונאי חשוב, מדובר במכינה של שר החינוך. מטבע הדברים עניינו אותי בעיקר השיעורים שהעביר הרב רפי פרץ עצמו בשנים האחרונות. מצאתי איש ממלכתי ומחבר, אך גם מי שנושא אידיאולוגיה חרד"לית משיחית סדורה שמבקשת לשנות את מציאות החיים החילונית מדי לתפיסתו במערכת החינוך ובכלל, את הדברים האלה הבאנו בכתבה והם עוררו שיח חשוב.

במהלך השיטוט בחומרים נחשפתי גם לשיעורים של רבנים נוספים, בלט במיוחד הרב אסף נאמבורג, שהשיעורים שלו הם שואו אדיר והוא דמות טלוויזיונית ממכרת. האזנתי לשעות ארוכות של שיעוריו וראיתי רב שאכפת לו מאוד מתלמידיו, והוא מודאג מההיחלשות הרוחנית של רבים מהם, ובכלל של בוגרי הציונות הדתית. מכינת עצם היא תורנית, חרד"לית, ואילו התלמידים שלומדים בה מחמירים הלכתית הרבה פחות מרבני המכינה. בפער הזה בין חלק מהרבנים לבין רוב התלמידים כבר הבחנתי כשיסקרתי מכינה אחרת, פער שהביא לא פעם לאמירות קשות מאוד של רבנים על סוגיות שונות בחברה הישראלית.

עד אתמול בערב הייתי משוכנע לא רק בצדקתי, אלא שדייקתי לגמרי. כשפנו לתגובה מהתוכנית של קלמן סג"ל, התיישבתי שוב לצפות בדברים של הרב נאמבורג והתייעצתי עם כמה אנשים שבקיאים ממני בתפיסות הציונות הדתית. הם אמרו שאמנם זה מאוד מבלבל, שהוא מדבר לפרקים על עמדתו שלו ועל זו של הציונות הדתית, אבל שהוא מדלג גם לכובע החרדי, כך למשל כשהוא מכנה את החילונים רשעים, שאמנם התלמידים עצמם באותו הרגע משוכנעים בכוונותיו ולכן מתווכחים איתו, אבל שזו חלק משיטת השיעור שלו, כך הוא מעורר חשיבה.

כשדיבר על הגיוס, לא חשבתי שהוא מתנגד לשירות חניכיו בצה"ל, אבל גם לא שהוא מדבר כחרדי, חשבתי שהוא רוצה למתוח את הדילמות של תלמידיו לקצה, לומר להם שאם עצם הגיוס מבחינתם כולל ויתור על תפיסותיהם האמוניות אז מה הערך בהגנה על מדינה נטולת ערכים.

אבל את התהיות האלה הייתי צריך לזהות בזמן אמת, ואם נותר בי ספק אז להתייעץ ולראות מה רואים כאן אחרים, שבקיאים ממני בתפיסות הרמב"ם או הרב קוק, לא להסתפק בתגובה הסתמית של המכינה אלא לבקש מהם תשובות ספציפיות, גם לדבר באופן אישי עם הרב נאמבורג (ביקשתי לשוחח עימו, אבל לא דחיתי את מועד שידור הכתבה עד שיספיק לשוב אליי), להבין ממנו למה התכוון, בעיקר כי בשונה מהמכינה עצמה, הוא קודם כל אדם פרטי, שנפגע מהאופן שבו הוצגו דבריו. כאמור אני מתנצל בפני הרב נאמבורג.

ואני רוצה גם לכתוב כמה מלים על העליהום כלפיי. אני עוסק בעיקר בתחקירים ובכתבות ביקורתיות על מוקדי כוח, אנשי ציבור ומערכת החינוך, משתדל להתמקד באנשים חזקים. מותר לבקר גם אותי בדיוק כפי שאני עושה כעיתונאי, ואני לא מלין על כך, אלא שביממה האחרונה בעבור רבים שסיקרתי זו הייתה הזדמנות נפלאה לסגור אתי חשבון ואת הגל העצום הזה הובילו פוליטיקאים ערב בחירות שלא זעקו את עלבונו של הרב נאמבורג, אלא ביקשו לקושש על גבי עוד כמה קולות בדרך לקלפי.