הרצוג. הפסד דרמטי
הרצוג. הפסד דרמטיצילום: פלאש 90

החלום ושברו. 49 שנים לא הגיעה נבחרת הכדורגל של ישראל לטורניר אירופי גדול. מאז מונדיאל 1970 שהתקיים במקסיקו, לא הצליחה הנבחרת הלאומית שלנו בכדורגל להעפיל לטורניר כדורגל כשבכל פעם הסיבות משתנות ורק התוצאה נשארת.

49 שנים חיכו בישראל למשהו אחר. בפעם האחרונה שהייתה קרובה הנבחרת הישראלית לשחזר את ההיסטוריה הייתה תחת אימונו של המאמן הדני ריצ'ארד נילסן כשזו הייתה במרחק נגיעה מהמקום השני שממנו מעפילים לשלב הבא, אך שער דרמטי בתוספת הזמן לחובתה מנע ממנה את ההישג וזו סיימה את דרכה במוקדמות מונדיאל 2002 כשהיא במקום השלישי.

מי שכבש אז את השער הדרמטי לחובתה של ישראל היה לא אחר מאשר מאמנה כיום, האוסטרי אנדריאס הרצוג, ו-17 שנים אחרי, הפעם זה בצד המאוכזב של ישראל כשהפסיד בתום דרמה גדולה לנבחרת סלובניה הערב (שני) בתוצאה 2:3.

אחרי התיקו 1:1 הביתי מול צפון מקדוניה הקטנה, נבחרת ישראל הגיעה לסלובניה בידיעה כי כל תוצאה מלבד ניצחון תסלול כמעט באופן סופי את דרכה שוב אל מחוץ לטורניר גדול כשהסלובנים החזיקו עד הערב באותן מספר נקודות כמו של ישראל, ושתיהן עם נקודה אחת פחות מאוסטריה שבמקום השני בטבלת הבית.

השתיים שנפרדו בתיקו 1:1 במשחק שפתח את קמפיין מוקדמות יורו 2020, עלו הערב למשחק כששתיהן חייבות ניצחון בכדי לשמור על סיכוייהן להפעיל לשלב הבא מהמקום השני בבית.

הסלובנים פתחו את המשחק חדים יותר וניצלו את הפאניקה בהגנת ישראל ורק במזל גדול המצבים בתחילת המשחק לא הסתיימו בשער לחובת ישראל.

הישראלים כמעט והתבלטו על כר הדשא, למעט מצב אחד מסוכן של שון וייסמן שהיה מצויין ו-2 דקות להפסקת המחצית שילמו על כך את המחיר כשסלובניה עלתה ליתרון לאחר טעות בהגנת ישראל.

אל המחצית השניה עלו שחקני הנבחרת מחוייבים הרבה יותר ונחושים. שינוי של המאמן האוסטרי הרצוג תרם רבות ובדקה ה-55 השוותה ישראל את התוצאה משער יפה של הקפטן ביבראס נאתכו.

ישראל שלטה בקצב ובכדור, הסלובנים היו עצבניים ובדקה ה-62 הגיע שוב האיש הנכון, במקום הנכון - ערן זהבי שמו. הקפטן לשעבר שחזר לאחר סערת סרט הקפטן למדי הנבחרת כבש את שערו התשיעי בשישה משחקים בקמפיין, עם עוד בעיטה אדירה מחוץ לרחבה שהכניעה גם את אחד מהשוערים הטובים בעולם - יאן אובלק.

זהבי הפיח אמונה ותקווה רבה בקרב עשרות אלפי אוהדים ישראליים בבית, אך לצערו החגיגות נמשכו רק 4 דקות. סלובניה ניצלה שוב טעות בהגנת ישראל בכדי להשוות ובדקה ה-90 תקעה את המסמר הכואב מכל בארון של ישראל כשכבשה את שער הניצחון.

סלובניה רושמת ניצחון דרמטי גדול וחשוב שהופך את חלומות הנבחרת הישראלית להעפלה לטורניר היורו לכמעט בלתי אפשריים להגשמה.