חלק מרבני הקהילות
חלק מרבני הקהילותצילום: איגוד רבני קהילות

את שולחן השבת שלהם נדיר למצוא ללא אורחים, הפלאפון שלהם מצלצל עד השעות הקטנות של הלילה, אל תוך חיק משפחתם נוספים רבים שאינם בעלי קשר ביולוגי והילדים שלהם, הפכו כבר מזמן שותפים למרקם חיי קהילה תוך לקיחת אחריות והנהגה.

כ-250 רבנים ורבניות קהילה מטעם איגוד רבני קהילות פרוסים ברחבי הארץ בקרב קהילות חילוניות, מסורתיות וגם דתיות ומהווים שליחים של הראשל"צ הרב מרדכי אליהו.

המקום של הרב בקרב הקהילה השתנה עם שנים. מדמות מרכזית שסביבה מתקיימים חיי הקהילה ואליה פונים בכל שאלה, הפך רב הקהילה למישהו שבמקרה הטוב מעביר דבר תורה קצר בין קבלת שבת לתפילת ערבית.

להשתתפות בימי ההתרמה המיוחדים של איגוד רבני קהילות לחצו כאן

בשנים האחרונות ישנה מגמה המבקשת לשנות זאת, להחזיר עטרה ליושנה ולהפוך את רב ורבנית הקהילה לדמויות משמעותיות המהוות חלק בלתי נפרד מהקהילות השונות ברחבי הארץ.

מתוך המציאות הזו קם איגוד רבני קהילות, הפועל במאות בתי כנסת וקהילות בישראל בדרכו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצוק"ל. בדרך של אהבת ה', אהבת המסורת,, אהבת חיילי צה"ל ומדינת ישראל. האיגוד פועל בבתי כנסת קהילתיים, רובם מסורתיים, ממטולה בצפון ועד לדימונה בדרום. לכל בית כנסת קהילתי יש את הזהות שלו – ייחוד שאותו הוא מביא ותורם אל הכלל, ואל הארגון.

האיגוד מסייע בידי רבני הקהילות הפועלים בשטח לקרב לבבות בשכונות שלהם, ומעניק להם הכשרות כמנהיגי שטח, וכן כלים לשתף פעולה ולתת כתף אחד לשני. נשיא האיגוד הוא בנו, הרב שמואל אליהו.

משפחות הקהילה הפכו להיות חלק בלתי נפרד משולחן השבת שלנו
משפחות הקהילה הפכו להיות חלק בלתי נפרד משולחן השבת שלנוצילום: איגוד רבני קהילות

הרב עמיחי אליהו, יו"ר האיגוד, מספר: "האיגוד קם במטרה לענות על הצורך של קהילות רבות ברחבי הארץ שצמאות למסורת ולאהבת התורה אך אין לקהילות הללו דמות שיכולה להוביל זאת. ההחלטה הייתה להכשיר רבנים ורבניות לשמש כדמויות שיכולות לענות על השאלות בשטח, להוביל חיים תורניים ולהנגיש את היהדות לכל מי שרוצה להתחבר אליה.

"אנחנו עובדים קשה על מנת לתת לרבנים ולרבניות את הכלים הדרושים לכך. מעבר לימי עיון, שבתות וכו' אנחנו נמצאים בקשר יומיומי עם הרבנים והרבניות. יש לנו גם קבוצות ווצאפ איתם הפעילות בכל שעה בשעות היממה. שם עולים נושאים ושאלות לדיון, מקרים שהרבנים והרבניות נתקלו בהם, שאלות הלכתיות, אתיות ואף חינוכיות. ומתוך החיבור הזה, אנו גם מוצאים מענה נכון בכל סוגיה וסוגיה".

הרב חנוך והרבנית מלכה וסרמן מספרים על החוויה והעבודה שלהם מנקודת המבט של ילדיהם: "מאז שעברנו לשמש כרב ורבנית בכפר יונה, הילדים שלנו שגדלו ביישוב הפכו בעצמם לשליחים. הם גאים בעובדה שהם יכולים להיות משמעותיים בקהילה. לא פעם אנשים מבקשים מהם עזרה בתור הילדים של הרב והרבנית. מהכנת סלי מזון למשפחות ועד תפילה בעבור אחד מבני הקהילה ומכריהם שחולים.

"אם הרב, כלומר חנוך לא מגיע לתפילה, אז לבני הקהילה ברור שבנו, אלימלך בן העשר יגיד את דבר התורה במקומו. הילדים התגייסו מעצמם לערוך ולסדר את הסעודה השלישית המתקיימת בבית הכנסת יחד עם הקהילה. משפחות הקהילה הפכו להיות חלק בלתי נפרד משולחן השבת שלנו וזה הפך להיות ממש טבעי בנוף הבית והילדים מורגלים בהתאמת דבריהם לשאר הנוכחים סביבם".

לפרטים ולתרומות לחצו כאן