מבואות יריחו
מבואות יריחוצילום: מבואות יריחו

מזכיר הישוב מבואות יריחו, אליהו עטיה אומר לערוץ 7 כי החלטת ראש הממשלה להסדיר את יישובו מרגשת, אבל הוא גם רוצה לראות את יישומה בפועל.

"החלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו להסדיר את הישוב מבואות יריחו הוא צעד היסטורי ומרגש. מאז שנות ה-80 לא קמו ישובים חדשים בבקעת הירדן. אנחנו מחכים ליום ראשון הקרוב להחלטת ממשלה על הסדרת הישוב והחלטת על מתן סמל לישוב".

הוא מספר כי "בקדנציה הקודמת של הממשלה הוקמה ועדת הסדרה שעשתה עבודה טובה ובעקבותיה באה החלטת ממשלה שהקימה צוות הסדרה בראשותו של פנחס ולרשטיין. הצוות, לא קיבל תקנים, סמכויות או כלים ובפועל תקע את הליך ההסדרה של הישובים. בשלהי הקדנציה האחרונה העלה השר בצלאל סמוטריץ' את חוק ההסדרה 2 – "מרקם חיים" שנועד להסדיר בחוק את הסדרה של אותם הישובים ולאפשר עד ההסדרה מתן של שירותים בסיסים לאותם ישובים".

לדבריו, "אנחנו מלאי אמון בראש הממשלה ומקווים שכל התיישבות הצעירה תוסדר. אין ספק שחלק מהשיקולים והאתגרים היו מדיניים כמו החלטה על החלת ריבונות בבקעת הירדן והסדרת הישוב שלנו. אני מניח שבשלו התנאים עם הממשל האמריקני וכיום אין מחלוקת על השטח. היישום הממשי של החלת ריבונות בבקעת הירדן זו הסדרת הישוב מבואות יריחו, אבל השמפניות יפתחו רק אחרי אישור הממשלה".

עטיה מספר על הקמת הישוב. "הישוב עלה על הקרקע בשנת 1999 והתחיל עם כמה רווקים שפתחו חווה חקלאית. לאט לאט המקום התפתח והפך להיות ישוב קהילתי עם 45 משפחות ו-250 נפשות, עם מוסדות חינוך ובתי קבע, מוסד חינוכי לנוער בסיכון ושטחי חקלאות".

"הישוב מבואות יריחו הוקם בתמיכתם של הממשלה, החטיבה להתיישבות והמועצה האזורית בקעת הירדן. התחלנו בהליכי הסדרה ואישור תב"ע, אך שנתיים לאחר הקמת הישוב תוך התקדמות התהליכים יצא דו"ח טליה ששון "דוח המאחזים" שבעצם תקע את התיישבות הצעירה בכל יהודה ושומרון ובקעת הירדן. צריך לזכור שמבואות יריחו נבנה על אדמות מדינה ובתוך תחום שיפוט של המועצה בקעת הירדן ואין שום מניעה משפטית שלא להסדיר את הישוב"

"נגררנו לסבב של מערבולות של תהליכים פוליטיים, מדיניים ומשפטיים והפכנו לסוג של ישוב כלאיים שמצד אחד אנחנו מקבלים תשתיות, חשמל, מים, אך חלק מהשירותים כמו דואר, תחבורה ופיתוח אנחנו לא מקבלים. זה דבר שצריך לתקן באופן מידי. אנחנו לא אזרחים סוג ב'", מסכם עטיה.