פרופ' ישראל אומן
פרופ' ישראל אומןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

החשש מאחוז החסימה מטריד לא מעט ממצביעי הימין. האם בגלל אחוז החסימה נכון להצביע למפלגות הגדולות יותר, 'ימינה' ו'הליכוד', או שמא דווקא החשש מאחוז החסימה מוביל להצבעה למפלגות הקטנות כדי לסייע להן לצלוח את הרף הנדרש.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל, לסוגיה המטרידה רבים במחנה הימין ובדבריו הוא מתמקד בסיכוייה של 'עצמה' לצלוח את אחוז החסימה, בעוד על 'נעם' נראה שהוא כלל לא שמע, אך הוא קובע כי אם מדובר במפלגה שתזכה במנדט וחצי או שניים הרי שהצבעה לה אינה כדאית כלל ועיקר.

באשר לעצם הסוגיה אומר פרופ' אומן כי יש להבין את חשיבותן של הבחירות המתקרבות ולהפנים ש"הכי חשוב זה להבטיח, או לנסות להבטיח, שהימין יצור ממשלה ימנית בראשות נתניהו. כל היתר לא חשוב. השאלה היא איך לעשות את זה, אז להצביע למפלגה של סיכוי לאחוז וחצי או שניים זה בזבוז וחבל. לגבי 'עצמה' זה משמעותי יותר".

"אם באמת היה סיכוי ש'עצמה' תיכנס כדאי היה להצביע אפילו אם אתה מתנגד ל'עצמה', אבל שמעתי שלאחרונה אומרים שהיא על הסף. אם זה היה נכון ראוי להצביע 'עצמה' גם אם אתה מתנגד לה ואתה בימין כדי להעביר אותה, אבל זה רק אם. אם לסבתא היו גלגלים... נאמר לי ממקורות שאני סומך עליהם בדרך כלל שזה עורבא פרח ול'עצמה' אין סיכוי, ואם זה נכון שאין ל'עצמה' סיכוי אז לא צריך להצביע אלא למשהו אחר, גם אם אתה בעד 'עצמה' לא כדאי להצביע".

"כאן צריך לחשוב בגדול. לא אם אתה אוהב את בן גביר או לא וגם לא אם אתה אוהב את נתניהו או לא. זה לא העניין. העניין הוא להקים ממשלה ימנית. זה כל העניין מההתחלה ועד הסוף", אומר פרופ' אומן המתייחס גם להתלבטותו שלו:

"התלבטתי כששמעתי שבן גביר עולה בסקרים, אבל על סקרים אי אפשר לסמוך, כמו שאמרו כמה ימים לפני הבחירות היה לימין החדש שישה מנדטים בסקרים אבל הם לא עברו את אחוז החסימה, כך שהסקרים מאוד מפוקפקים".

לנוכח דבריהם של אותם "מקורות רציניים שאני סומך עליהם בדרך כלל", כלשונו של פרופ' אומן, הרי שהוא עצמו הגיע למסקנה ש"אפילו אם הייתי תומך בבן גביר לא הייתי מצביע בשבילם כי הכי חשוב זה ממשלת ימין".

על זהותם של אותם מקורות שהובילו אותו למסקנה זו מעדיף פרופ' אומן שלא להרחיב, אך הוא מציין כי מדובר במקורות רציניים מאוד. "זה לא חשוב אם אתה אוהב את 'עצמה' ואת בן גביר. זה לא חשוב. אני הולך להצביע 'ימינה'", אומר פרופ' אומן המציין כי הוא בהחלט מודאג בפן האישי.

"כן, כן, אני מודאג, וכך אומרת הגמרא 'אשרי אדם מפחד תמיד'. יש תחושה שאנשים לא ילכו להצביע. קיבלתי כמה מיילים על "חג הבחירות", בוא נלך לטבריה וכו'. לא, לא. אנחנו נשארים בבית והולכים להצביע".