תא"ל רונן מנליס בטקס
תא"ל רונן מנליס בטקסצילום: דובר צה"ל

במחנה 'אביב' נערך אחר הצהריים (ראשון) טקס חילופי דובר צה"ל בו נכנס לתפקידו הדובר החדש, תת-אלוף הדי זילברמן.

הוא מחליף בתפקידו את תת-אלוף רונן מנליס, אשר כיהן בתפקיד זה בשנתיים וחצי האחרונות.

ראש אגף המבצעים, האלוף אהרון חליוה, אמר באירוע כי ענף הדוברות הפך להיות חלק מהלחימה עצמה. "'הסברת התגובה לדעת הקהל, חשיבותה שקולה כמו התגובה עצמה׳, כך כתב ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון לפני 75 שנה. רק בשבועות החולפים נוכחנו כמה האמירה הזו נכונה ומדויקת. עד כמה הייתה שזורה ההסברה וההשפעה במעשה המבצעי בהפעלת העוצמה הצבאית".

הוא פנה אל הדובר היוצא ואמר כי "בשנתיים וחצי האחרונות, רונן, כדובר צה"ל, היית בקו החזית של ראש החץ הצבאי. מילאת את תפקידך במקצועיות ומקצוענות, בצורה תכליתית וערכית. בשמי ובשם צה"ל כולו, אני יכול לומר שזכינו לדובר צה"ל שהוא לא רק 'דובר', הוא אדם וקצין שידע להזדהות עם המערכת הצבאית, אבל כשצריך וראוי ידע גם למתוח עליה ביקורת ולהשמיע דעה שונה. דעתן, יסודי, שולט בפרטים הקטנים, קצין וג'נטלמן".

"ההכרות שלנו, רונן, ארוכת שנים. רונן, אין אדם שמכיר את האויב ומנגד (יחי ההבדל) את כוחותינו טוב יותר ממך. ידעת לשאול שאלות נוקבות ולהטיל ספק. הבעת את דעתך המקצועית באומץ, בצורה גלויה וברורה, ללא כחל וסרק. לא קיבלת שום הנחיית דוברות כמובנת מאליה. תרומתך לשולחן המטה הכללי, לא תסולא בפז. הזירה התקשורתית היא שדה קרב לכל דבר וענין והאסטרטגיה הצבאית לא יכולה להתקיים במנותק ממנה, ראינו את זה בשבועות האחרונים, עם התחממות הגזרה הצפונית בשתי החזיתות מול לבנון וסוריה", הוסיף חליוה.

למפקד הנכנס אמר, "הדי, בשלושים שנים האחרונות פיקדת והובלת לוחמים למול כל האתגרים המבצעיים של צה"ל בכל החזיתות. בשלוש השנים האחרונות הובלת בכישרון רב את תהליך בניין הכוח בצה"ל. אנו ניצבים בעת הזו בפני אתגרים רבים ומציאות מבצעית מורכבת שלא ידענו כמותה שנים רבות, בעזה, באיו"ש, בלבנון ובסוריה ומול אויבים במעגלים רחוקים יותר. העימות הבא יכול לפרוץ בכל יום. במציאות הזו, הדי. אין לי ספק שתיטיב לנווט את מערך הדוברות אל עבר אתגרי המחר. אני בטוח שתדע להביא לתפקיד את ניסיונך רב השנים".

דובר צה"ל היוצא, תא"ל רונן מנליס ציין כי "על אף הניסיון לטעון אחרת התקשורת המסורתית עדיין פה ולשמחתי היא חיה ובועטת. יש בישראל תקשורת חזקה, עצמאית, חופשית וטוב שכך. ישנה גם תחרות בין כלי התקשורת, ותחרות היא דבר בריא, אלא אם היא חוטאת למטרה. לעיתים עמדתי בפני פרסומים שבהם המרדף אחר הכותרת עלה על הצורך בדיוק. אנחנו כולנו מחויבים לעובדות, גם אם הן מקלקלות סיפור. מי שבוחר לפעול אחרת נוהג בחוסר אחראיות, זה מצב לא סביר ואסור להשלים אתו".

"חרטנו על דגלנו את השקיפות, ענייניות ושוויוניות, נכון זה לא מושלם אבל עשיתי הכל שכגוף דוברות ממלכתי נקפיד על הכללים האלו כמה שיותר. גם כשהתנגשו חזיתית עם מושגי יסוד בתחום הדוברות- רייטינג, שער, בלעדיות. ידענו שאין לנו כל ברירה אלא לדבוק בכללים ששמנו לעצמו כתפיסת עולם. התקופה המשותפת שלנו התאפיינה בכמות אדירה וחריגה של אירועים מבצעיים.

''אתגרים אלו חייבו אותנו להתאמה, עדכון ויצירה של כלי עבודה חדשים ומגוונים. מעבר מתיאור המציאות להשפעה על המציאות. מערך הדוברות היום הוא כלי מבצעי בסל הכלים של מפקדי צה"ל בכל הרמות. אני יודע שפעילותינו הביאה לשינוי בהיערכות האויב, שהצלחנו להוביל מערכי תקשורת בין-לאומיים ואני בטוח שדוברות שקולה ואחראית הצליחה להרחיק מלחמות ועימותים כשהיה ניתן לעשות כך", הוסיף מנליס.

לדבריו, "אני חושב שנכון להמשיך ולהעצים את מאמץ זה ולהרחיבו תוך ניצול ההשתנות בטכנולוגיה, ברשתות החברתיות, לצד השינוי במאפייני העימותים הצבאיים. האתגרים הביטחוניים העמידו גם אותנו, ואותי באופן אישי, בחזית הדברור. כך מצופה מדוברים צבאיים- עלינו להיות שם בחזית. אך לצד הדוברות הצבאית חייב להיות גם מנגנון מדינתי שמוביל את מאמצי הדוברות וההשפעה המדינתיים. לא מנגנון תיאום או סנכרון כי אם מנגנון עם סמכות ואחראיות שימצה את פוטנציאל הדוברות וההשפעה המדינתי באופן איכותי לטובת משימת המדינה וכחלק מהביטחון הלאומי. ועוד מילה על הדוברות הממלכתית בישראל 2019 או אם תרצו על הדוברים הממלכתיים. הם לא יכולים תמיד לענות. לא כשהם פוגשים אמירות פוגעניות, לא כשמטיחים בהם אג'נדות במקום עובדות, לא כשהדיון הופך להיות אישי במקום ענייני, בטח ובטח שזה מגיע גם מכיוון נושאי משרות. נכון וקריטי שנשמור את צה"ל מחוץ לעכל ויכוח".

למחליפו אמר, "הדי ידידי, אין לי ספק כי בידך הכלים להצעיד את מערך הדוברות קדימה. זכור כי אתה דוברו של צה"ל כולו, זכור כי התכונות הנדרשות לדובר צה"ל אינן בהכרח היכרות עם תקשורת אלא היגיון בריא, שכל ישר וסט ערכים. יש לך אותם. עכשיו נותר לנתב אותם בדרך הנכונה. אני מפקיד בידך חבורה מסורה ומקצועית וביחד השמיים הם הגבול".

דובר צה"ל הנכנס, תא"ל הדי זילברמן, הוסיף כי "בתחושת גאווה גדולה אני מקבל על עצמי את תפקיד דובר צבא ההגנה לישראל. צבא ההגנה לישראל הינו עמוד התווך של המערכת הביטחונית במדינת ישראל, אירועי החודש האחרון הם דוגמה חיה לכך. צה"ל הוא צבא העם ואני כמי שגדל והתחנך במדינה המופלאה שלנו, נרגש היום להיות דוברו. מפקדי המערך וחייליו, הביצועים שלכם יום יום ובמיוחד באירועים מבצעיים, הפכו את מערך דובר צה"ל לכלי מבצעי בעל חשיבות ראשונה במעלה לצה"ל כולו.

''רונן, אני מלא הערכה לאבני הבניין אותן יצקת, לערכים ולנורמות שטבעת ולהישגים אליהם הגיע מערך דובר צה"ל בתקופתך. תודה גדולה על שנתיים ומחצה של הובלה מקצועית ונחושה ובעיקר על שאתה מעביר לי היום מערך דוברות איכותי, מקצועי וערכי. אני מקבל על עצמי היום את התפקיד, כאשר ברור לי כוחה של המילה, מובנת לי חשיבותו של הסיפור, אך מעל הכל עומדת המחויבות שלי לצה"ל ולאמת".