טראמפ ונתניהו בבית הלבן
טראמפ ונתניהו בבית הלבןצילום: לע"מ

חוזה ברית ההגנה ההדדית בין ישראל לארה"ב, ד"ר מייקל מקובסקי, יו"ר מכון ג'ינסא (JINSA), מרגיע בראיון ל'ישראל היום' קובוע כי "ברית ההגנה הצפויה להיחתם בין ארה"ב לישראל לא תגביל את חופש הפעולה של צה"ל".

מקובסקי מבהיר כי "על פי ההצעה שלנו, מדובר בברית הגנה מוגבלת. כלומר, מבחינתה של ישראל היא תעסוק רק במצבים קיצוניים שישראל עלולה להיקלע אליהם, ולא בבעיות שוטפות או רגילות שאתם מתמודדים איתם. הרי ירי רקטות על ישראל הוא דבר שבכל יום, וההצעה שלנו לא עוסקת בכך".

עוד אמר מקובסקי: "אנחנו מדברים על מקרים כגון שימוש בנשק לא קונבנציונלי נגד ישראל, מלחמה בכמה חזיתות, איומים על קווי האספקה הימיים והאוויריים שישראל תלויה בהם. במקרים כאלה ההסכם לא יקבע באופן מפורט מה ארה"ב תעשה אלא ייאמר בו, כנהוג בחוזי הגנה הדדית אחרים, משהו בנוסח 'ארה"ב תיחלץ לעזרתה של ישראל ותסייע לה'".

דבריו אלה של מקובסקי מבקשים להשיב לטענות שעלו על ידי חבר הכנסת גבי אשכנזי ואישים נוספים, בהן פרופ' איתן גלבוע ביומן ערוץ 7 שקבע כי ברית ההגנה רק תגביל את ישראל ותחייב אותה להיוועץ ואף לקבל אישור מארה"ב על כל פעולה צבאית אליה בכוונתה לצאת.

גלבוע, אשכנזי ואחרים טענו כי השיח על ברית הגנה אינו אלא ספין של נתניהו. פרופ' גלבוע אף הזכיר כי בעבר עלו הצעות דומות אך הן נדחו מאחר וישראל סירבה להגביל את עצמה בהיבט הצבאי והעדיפה שארה"ב תסתפק במכירת נשק לישראל ולא מעבר לכך. דבריו של מקובסקי מבקשים לבטל את החששות הללו.