אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

זכות ההצבעה בבחירות לכנסת שניתנת גם לאסירים בבתי הסוהר, נמנעת מהטייסים שנמצאים ביום הבחירות בחו"ל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו על הנושא קברניט מידן בר, ראש איגוד הטייסים הישראלי.

''בעולם כל אדם שלא נמצא ביום הבחירות יכול להצביע בדרך כזו או אחרת בצורה מתקדמת", מספר בר.

לדבריו איגוד הטייסים הישראלים נאבק כבר שנים במציאות שאינה מאפשרת הצבעה לטייסים וצוותי האויר, ובהקשר זה הוא מציין לשבח את אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית ואת שרת המשפטים לשעבר, יו"ר 'ימינה', איילת שקד ש"מאוד עזרו לנו להעביר בועדת החוקה של הכנסת בסוף השנה הקודמת הצעת חוק שנועדה להציב קלפי עבור טייסים מכונאים וצוותי אוויר במקום העבודה ולאפשר הצבעה מוקדמת, אבל הכנסת פוזרה מיד אחרי אותה ועדת חוקה וכרגע אנחנו תקועים".

איך קרה שעד לאותה ועדת חוקה דבר לא טופל? "אני לא יודע למה זה חיכה, אבל יש לי תחושה שלא רק הדיילים והטייסים לא יכולים לבחור. הבחירה היא בחירה של יום אחד ומעטות האוכלוסיות שיכולות להצביע הצבעה מוקדמת, סגל דיפלומטי וחיילים מסיבות מבצעיות, אבל במדינה של כשמונה מיליון לא ניתן לוותר על פרומיל מאחוזי ההצבעה של מי שרוצים להצביע".

"כולם מדברים על עידוד הצבעה, אבל אני לא צריך עידוד. אני רוצה להצביע, רק תגידו לי איפה" אומר קברניט בר. "זה משהו מעבר לאותם מאות אנשים שלא יכולים להצביע. מדובר בהתייחסות דמוקרטית נאורה לציבור שעושה שישים יום מילואים בשנה. מדובר בציבור שהוא מהתורמים ביותר ורוצים להשתתף, אבל זה נמנע מהם".

"אני מקווה שלצד האתגרים הגדולים שלפניה ממשלת ישראל תשכיל להפנות עין אוהדת ולאוכלוסיות שרוצות להשתתף בשיח הפוליטי, רוצות לבחור ולהשפיע", הוא אומר ומזכיר כי מדובר באוכלוסיה מצומצמת שאינה עושה רעש רב ואינה שייכת למרכז מפלגה כזו או אחרת, "הם לא המון וזו לדעתי הסיבה שלא הייתה סיבה לסייע לנו. כאיגוד אנחנו עובדים על זה כבר הרבה זמן ואני מקווה מאוד שאנחנו בדרך הנכונה ונצליח".

בדבריו מזכיר בר כי בישראל מדובר בכאלף טייסים מסחריים אך סביבם דיילים, אנשי ביטחון, מכונאים ועוד, כמה מאות שאינם בארץ ביום הבחירות וההצבעה נמנעת מהם. "האם מדינת ישראל מוותרת על קולות ולא מאפשרת את אחוז ההצבעה לצד העידוד שלו? כרגע אנחנו מוותרים על קולות וזה חבל".