הג'ודוקא האירני סעיד מולאיי
הג'ודוקא האירני סעיד מולאייצילום: רויטרס

"אירן הפרה את ההסכמים והכללים הבינלאומיים", כך קבעה היום (רביעי) התאחדות הג'ודו העולמית בתום חקירה בת שבועיים.

כזכור, לפני כשבועיים יצרה אירן סערה גדולה בעולם הספורט הבינלאומי ובפרט בענף הג'ודו, כאשר זו הורתה לבכיר הספורטאים שלה, הג'ודוקא האיראני סעיד מולאי, אלוף העולם עד לא מזמן בקטגוריית המשקל עד 80 ק"ג, להפסיד בכוונה בשני משחקיו האחרונים באליפות העולם שהתקיימה בטוקיו, המקום בו יתקיימו בעוד שנה המשחקים האולימפיים היוקרתיים.

בתחילה דרשו באירן מהג'ודוקא האיראני שלא לעלות כלל להתחרות במשחקים, זאת מחשש שמא ייפגש עם הג'ודוקא הישראלי שגיא מוקי. לאחר שזה התעקש להתחרות והובן כי האפשרות היחידה שיפגוש את שגיא מוקי הג'ודוקא הישראלי הבכיר רק בגמר, איפשרה את התמודדותו של מולאי לכל אורך התחרות, עד לשלב חצי הגמר, אז הפסיד בכוונה בכדי לא להתחרות בגמר מול מוקי.

גם את קרב הניחומים על המקום השלישי הפסיד מולאי בכוונה בכדי שלא להיות על הפודיום יחד עם מוקי. רק לאחר הקרבות התברר כי עשה זאת בשל איומם של ראשי הספורט באירן כלפי משפחתו.

בינתיים הודיע מולאי כי הוא פורש מייצוג אירן ומי שלקח עליו אחריות הוא יו"ר איגוד הג'ודו העולמי, מריוס וויזר, זאת במקביל להגשת חומרים להתאחדות הג'ודו העולמית בבקשה להעניש את האיראנים.

היום הסתיימה החקירה ושלב איסוף החומרים בת השבועיים, כשבסיומם הודיעו בהתאחדות הג'ודו העולמית על השעיית איראן מכל פעילות על מזרן הג'ודו, במקביל לפתיחת הליך משמעתי כנגד האיגוד האיראני שיעמוד לדין על הפרת ההסכמים והכללים הבינלאומיים בשיאם - החרמת תחרות ומדינה בשל פוליטיקה.

בהודעה של איגוד הג’ודו העולמי נכתב: "לאיגוד הג’ודו העולמי נודע כי ב-28 באוגוסט 2019, במהלך אליפות העולם בטוקיו, ג’ודוקא מאיראן, מר סעיד מולאי, הונחה על ידי הרשויות באיראן ועל ידי איגוד הג’ודו האיראני לפרוש מהתחרות כדי להימנע ממפגש אפשרי עם ספורטאי ישראלי, במקרה הזה, מר שגיא מוקי".

משך זמן ההשעייה עדיין לא ידוע אך הדבר יהווה פגיעה קשה באיראנים שגם ככה סובלים מסנקציות חמורות במדינה, כעת גם בזירה הספורטיבית.

שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה להשעיית האיראנים כשאמרה כי "החלטתו של נשיא איגוד הג'ודו העולמי להשעות את האיגוד האיראני מכלל פעילות תחרותית ספורטיבית של איגוד הג'ודו העולמי הינה החלטה אמיצה ומתבקשת".

"במהלך השנתיים האחרונות פעלתי בנחישות וללא לאות יחד עם וויזר לנקות את הפוליטיקה מאולמות הג'ודו ולשנות את המצב שהתיר למדינות להדיר ספורטאים מתחרויות ומנע מהם להתחרות עם סמלי הלאום שלהם מסיבות פוליטיות. צר לי על המחיר הכבד שייאלצו לשלם הספורטאים האיראנים בגלל החלטות המשטר האיראני והניסיונות שלהם למנוע מהספורטאים שלהם להתחרות נגד הספורטאים הישראלים. אני מצפה מהוועד האולימפי הבינ"ל לאמץ את המדיניות האמיצה של מריוס וויזר לאחווה בין עמים ולדאוג שתחרויות ספורט יוכרעו אך ורק במגרשי הספורט", אמרה רגב.