יום הזיכרון הראשון ל'יאיר'
יום הזיכרון הראשון ל'יאיר'צילום: עמותת הלח"י

פרויקט מיוחד של העמותה להנצחת מורשת לח"י וחלליהם מבקש לכנס לאלבום אחד תמונות נדירות שטרם פורסמו מימי המאבק המחתרתי במנדט הבריטי.

יו"ר עמותת הלח"י, איש הטלוויזיה יאיר שטרן, בנו של מחולל לח"י אברהם (יאיר) שטרן, מספר על היוזמה: "בשנה הקרובה ימלאו שמונים שנה לייסוד הלח"י וחשבנו בעמותה שצריך לציין את האירוע ברוב עם, אבל אם עושים ערב חד פעמי זה בא והולך ולכן כדאי לעשות משהו שיישאר גם לדורות הבאים. לכן החלטנו לעשות אלבום חגיגי למזכרת ובו הרבה תמונות שלא פורסמו מפעילות אנשי הלח"י ולצידם סיפורים על פעולות על לוחמים ועל ראשי הלח"י".

"אנחנו עושים את זה יחד עם ההוצאה לאור של משרד הביטחון ומקווים שאלבום כזה יישאר להרבה זמן ויהיה מזכרת בכל בית", אומר שטרן ומבהיר כי האלבום יכלול גם תמונות ששמורות בעמותת מורשת הלח"י אבל גם בבתים פרטיים של לוחמים וצאצאיהם. "חלק מהתמונות כבר פורסם, חלק היו במשרדי העמותה והארכיון והרבה תמונות נאספו מבתים פרטיים של לוחמים או כאלה שכבר אינם, קיבלנו מבני ביתם, ויחד נוצר אוסף מעניין ומרתק. חלק גם מסמכים או מסמכים שזויפו בכוונה. זה נותן מושג על פעילות הלח"י".

האלבום יספר למעשה את סיפורה של המחתרת בפעולות הקטנות והגדולות, הידועות ואלה שהרבה פחות. "הפעולות הגדולות של לח"י ידועות, אבל יהיו פרטים שייחשפו לראשונה, כל מיני דברים שלא רצו לדבר עליהם. יש רבים מאנשי הלח"י שעד היום שומרים סודות, אבל חלק שחררו קצת את הלשון ויש פרטים על כל מיני פעילויות".

שטרן מספר על גיוס הכספים לטובת המיזם. "אנחנו עמותה ענייה ולא היה לנו תקציב לדבר הזה ולכן יצאנו בקריאה לאיסוף תרומות (הדסטארט - מחתרת לח"י אלבום) כדי שנוכל להוציא את האלבום הזה לאור. מדובר בשמונים אלף שקל. את רוב הכסף כבר אספנו ואני מקווה שבימים הקרובים אנשים יתרמו למפעל ההנצחה היפה הזה".

עוד שאלנו את שטרן כיצד ומדוע צילמו אנשי הלח"י את פעילותם כפי שיתועד באלבום, בה בשעה שמדובר בפעילות מחתרתית שאיש אינו רוצה לחשוף. שטרן משיב: "האמת היא שלא צילמו הרבה וגם לא היו אז מצלמות רבות, אבל היו פה ושם צלמי עיתונות או צלמים של הבריטים או צלמים מזדמנים שצילמו אנשים ואימונים או תרגילים. לא צילמו פעולה בשיא האקשן".