מסר גזעני
מסר גזעניצילום: חוננו

נהג אוטובוס בחברת ''קווים'' תלה באוטובוס איור הקורא לנוסעים שלא ללכלך את האוטובוס. באיור מצויר חזיר עם מגבעת ופאות, בדמות חרדי, ומתחתיו הכיתוב 'נא לא לאכול, נא לא ללכלך'.

את האיור תיעדה עוברת אורח היום (חמישי) בעיר מודיעין, בקו 881 של החברה.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו פנה במכתב דחוף לחברת קווים וכן בדרישה ממפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירת משטרה. "היום, בצומת של שדרות חשמונאים ועמק דותן בעיר מודיעין, צולם אוטובוס מספר 881 של חברת קווים כאשר ליד הנהג התמונה - דמות של חרדי עם פני חזיר, אף של חזיר, מבנה לסת של חזיר, והתנהגות של חזיר", כתב עו"ד יאדו במכתבו למפכ"ל.

"זו תמונה שצועקת מסר גזעני כנגד הציבור החרדי. יש כאן שדר אנטישמי מובהק נגד חרדים. הדיוקן של היהודי החרדי הוא הדיוקן שנשא על פניו את האנטישמיות האירופאיות במשך מאות שנים, והנה המסרים מחלחלים גם לכאן. אסור לחברת קווים להתיר קיומם של מסרים אלו באמצעות האוטובוסים של החברה. ההשפעה שיש למסר כזה כאשר בא מרכב ציבורי גדולה היא שבעתיים מההשפעה שיש לה מרכב פרטי", הוסיף.

לסיום דרש יאדו לפתוח בחקירה: "אנו דורשים אפוא לפתוח בחקירה פלילית נגד הנהג ונגד חברת קווים בגין פרסום גזעני זה. השיח המקטב בחברה הישראלית עלה דרגה בחודשים האחרונים ובפרט נגד חרדים. אין ספק כי קיים כאן קו גבול שעל המשטרה לבוא ולהציב אותו בתוקף.

מחברת "קווים" נמסר בתגובה כי "החברה הזדעזעה למראה התמונה שהובאה לידיעתה דרך אמצעי התקשורת. אנו מביעים שאט נפש למראה גילויי גזענות ומוקיעים אותם. הנהג יזומן כדין לשיחת שימוע לפני פיטורים וימוצו איתו ההליכים עד תום. החברה גאה בזכות שניתנה לה לשרת את הציבור החרדי, וגאה בדו-הקיום ששורר בין עובדיה ונהגיה מכל הדתות, ותמשיך לטפח ולדאוג לכך גם בעתיד ובדגש נוכח מראות קשים מעין אלה''.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הגיב: ''ההסתה נגד הציבור החרדי לא נשארת רק בקמפיין הבחירות. לא אצלי. אני רואה את האירוע הזה בחומרה רבה וכך בכוונתי לטפל בו. פניתי הערב לראש הרשות לתחבורה ציבורית על מנת לקיים בירור מעמיק בנושא. למי שאחראי על האיור האנטישמי הזה אין מקום בתחבורה הציבורית בישראל גם לא דקה אחת נוספת''.