אביגדור ליברמן בפתח ביתו בנוקדים
אביגדור ליברמן בפתח ביתו בנוקדיםצילום: Flash90

ד"ר חגי בן ארצי מאוניברסיטת בר אילן, גיסו של ראש הממשלה, תומך בצעדים שנקט בנימין נתניהו מיד לאחר הבחירות.

"אין איש ימין שאינו מאוכזב, כי ציפינו לתוצאה טובה יותר שלא נהיה בה תלויים בגחמות של ליברמן ובשותפות עם גוש השמאל. פוליטיקה היא אמנות האפשר וצריך לנסות לפעול במצב הנתון", מסביר בן ארצי בראיון לערוץ 7.

''הדבר הראשון שצריך לומר הוא שנתניהו עושה את המהלך הנכון – לגבש גוש ימני אחד מלוכד ומאוחד. כי זה רצון הבוחר – כל מי שהצביע למפלגות הימין – הצביע לנתניהו, כי המפלגות הללו הצהירו שיתייצבו לימינו".

לדבריו, כל משא ומתן קואליציוני צריך להיות על בסיס של גוש מאוחד עם הליכוד, הדתיים והחרדים. בן ארצי מעריך שנתניהו יהיה חייב לתת רוטציה בראשות הממשלה לאביגדור ליברמן, בחלק השני של הקדנציה.

"הצעד הבא צריך להיות ניסיון להביא מחדש את אביגדור ליברמן וישראל ביתנו חזרה לתוך הגוש הזה. יחד עם ליברמן הגוש הזה יהיה גדול ויציב וזה החיבור הטבעי. כאן נתניהו צריך לעשות מהלך רדיקלי שאולי קשה לעשות אותו ולהציע לאביגדור ליברמן רוטציה בתפקיד ראש הממשלה. זה אולי נשמע מגוחך, אבל כמו שהיה מגוחך שליברמן קיבל את תיק הביטחון עם חמישה מנדטים,אין כרגע ברירה וצריך להציע את ההצעה הנדיבה הזו שאולי תאפשר לו לרדת מהעץ של ממשלת אחדות חילונית ליברלית בלי דתיים וחרדים. ייתכן שעם הצעה כה נדיבה ומפתה הוא יסכים לחזור אל גוש הימין".

אם ליברמן יסרב, לדעת בן ארצי המשא ומתן עם כחול לבן לא צריך לבוא מעמדת חולשה. "צריך לבוא לכחול לבן ולהציע רוטציה בתנאי ברור שהם מקבלים את נתניהו כראש המחנה ואת הגוש הזה כגוש של ליכוד-דתיים-חרדים. הם לא יכולים לקבל רק את הליכוד, כי זה עיוות רצון העם".

לדעתו, אין סיכוי שנתניהו לא יצליח ויסיים את דרכו הפוליטית ללא בחירות חדשות. "אחרי הבחירות האחרונות אין אפשרות שנתניהו יורד מהבמה הפוליטית בלי בחירות נוספות. המנדטים שקיבל גוש הימין היו בהנהגת בנימין נתניהו ודמוקרטיה פירושה רצון העם.

"אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה ויתפתח תסריט שמחפשים מישהו אחר שינהיג את גוש הימין, חייבים ללכת אל העם. כל מישהו אחר שיאמר שהוא מועמד הליכוד לראשות הממשלה, העם צריך להביע בו אמון. העם לא נתן אמון באף אחד חוץ מבנתניהו".