הניתוח הצליח
הניתוח הצליחצילום: דינה פרנקל- דוברות סורוקה

חסר מולד שלם או חלקי של אפרכסת האוזן מופיע באחת מכל 10,000 לידות, ומאופיין בשארית של סחוס מפותלת המכוסה בעור וללא תעלה.

העיוות באפרכסת ניכר לעין וגורם למבוכה חברתית משמעותית לנער או לנערה. הצורך בשחזור אפרכסת יכול לנבוע גם ממצבים נרכשים, כגון: פגיעה שנגרמה מתאונה, כוויה או נשיכה.

בעבר היה נהוג לשחזר את אפרכסת האוזן באמצעות סחוסים שנלקחו מהצלעות בסדרה ארוכה של שלושה ניתוחים. במרכז הרפואי סורוקה, החלו לאחרונה לבצע את השחזור בדרך חדשנית באמצעות משתל מחומר שנקרא מדפור, שעובר איחוד עם רקמת הגוף ומאפשר השלמת השחזור בניתוח אחד.

יתרונות נוספים לשיטה זו הם המנעות מצלקות מיותרות באזור ואפשרות לביצוע השחזור בגיל מוקדם יותר ביחד עם תוצאות ארוכות טווח הנותנות מראה סימטרי הדומה לאוזן השניה.

שליו פאלח, תושב באר שבע בן 15, נולד ללא אפרכסת ונאלץ לעבור לאחרונה ניתוח מורכב לשחזורה. הניתוח עבר בהצלחה, שליו חש בטוב ושוחרר לביתו.

פרופ' אלדד זילברשטיין, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בסורוקה, סיפר "ניתוח שחזור אוזן נחשב לאתגר מסובך ומורכב , בעיקר בשל המבנה התלת מימדי והסחוסי שלה. אצל שליו האתגר היה גדול במיוחד שכן נעשו בעבר ניסיונות לשחזר את אוזנו בבתי חולים אחרים, אך ללא הצלחה. אני שמח על התוצאה של התהליך שישפר משמעותית את המראה ואת הביטחון של שליו".

משה פאלח, אביו של שליו, הוסיף, "אני מודה מקרב לב לצוותים המנתחים והמטפלים ובעיקר לפרופ' אלדד זילברשטיין - מנהל המחלקה, שמעבר למקצועיות שלו התנהג אלינו באופן אדיב, אישי וגילה אמפתיה רבה. המסירות והיחס האנושי הורגשו במשך כל תקופת אשפוזנו וניכרו מצד כל הצוות המחלקה. הגענו לסורוקה כשלשליו היתה חתיכת סחוס מעוותת במקום אוזן. יצאנו מאושרים עם ילד שזכה לאוזן נורמלית. אין לי ספק שזה ישפיע על כולנו לטובה".