המועצה לצרכנות ומשרד הכלכלה מפרסמים את נתוני סל המוצרים הבסיסי לחודש ספטמבר.
סל המוצרים הבסיסי גובש ע"י הלמ"ס ומשרד הכלכלה והתעשייה והושק בדצמבר 2018 במטרה לאפשר תחרות על מחיר הסל הנמוך ביותר בין השחקניות השונות בשוק.
מהשוואת סל המוצרים עולה כי עלות הסל הממוצעת ברשתות המזון עמדה בחודש ספטמבר 2019 על 921 ₪, זאת לעומת דצמבר בו עלות הסל הממוצעת עמדה על 969 ₪ - ירידה של 5% בעלות הסל, מתחילת ביצוע הבדיקה.
כמו כן נמצא פער של 222 ש"ח בין עלות הסל ברשת הזולה ביותר לבין הרשת היקרה ביותר. הסל הזול ביותר לחודש ספטמבר היה של רשת "רמי לוי" ועמד על 806 ₪.
רשת מחסני השוק, הורידה מחירים בצורה החדה ביותר, ומתאימה עצמה למחירי הסל. הרשת שהיתה ממוקמת בין הרשתות היקרות, מורידה את עלות הסל מ- 991₪ ל-857 ₪, ירידה של 14% .
עלות הסל הגבוהה ביותר לחודש ספטמבר התגלתה ברשתות העירוניות- "טיב טעם" שהייתה היקרה ביותר 1,028 ש"ח, לאחריה "סטופמרקט" – 1,025 ₪ ובמקום השלישי רשת "קואופשופ" – 992 ₪.
המוצרים בהם נרשמה ירידה ממוצעת של מעל 10% הינם: בצל יבש, אפונה קפואה סנפרוסט, דאודורנט ספריי דאב, שקיות אשפה ניקול, משקה תפוזינה, תה ויסוצקי קלאסיק, גזר טרי ארוז בשקית, חטיף תירס דוריטוס, שוקולד פרה מריר
סל המוצרים כולל 68 מוצרים בקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פרות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון. על מנת שתתאפשר השוואה של סל מוצרים אחיד נבחרו מוצרים ספציפיים תחת מתודולוגיה סדורה.
רשתות המזון שנכללו בהשוואה הנן הרשתות המוגדרות קמעונאי גדול לפי חוק המזון ושיעור מוצרי הסל הנמכרים בהן גדול מ-80%.
סל המוצרים הבסיסי כאמור, הוא כלי חדש של משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המאגד תחת סל אחד את המוצרים הבסיסיים הנמכרים ביותר במשקי הבית בישראל ומאפשר להשוות את העלות המוחשית שלו בין הרשתות. הסל משמש להשוואה בין הרשתות וכשכך מאפשר תחרות על מחיר הסל הנמוך ביותר.
המחירים מבוססים על נתוני שקיפות מחירי המזון באמצעות אפליקציית "פרייסז".