נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: Flash90

השר לשעבר נפתלי בנט (ימינה), מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 לניסיונות ב'כחול לבן' לפרק את בלוק הימין שבראשו עומד ראש הממשלה ולשלול מהמפלגות החרדיות ואף מפוליטיקאים כדוגמת השר סמוטריץ' לכהן בממשלה הבאה.

בראשית הדברים התבקש בנט להסביר את עניינו של הבלוק הימני והוא משיב: "נתניהו רוצה להקים ממשלת אחדות והבלוק נועד לשמור על השותפים הטבעיים, הציונות הדתית והחרדים, וגם לאותת לגנץ שאין לו סיכוי לפצל ושיבין שזו המציאות. ברמה האישית אני יכול לומר שקיוויתי לממשלה ימנית עם 61. לצערי זה לא המצב ובמצב הנתון הנסיבות מחייבות את מדינת ישראל להקים ממשלה רחבה, אבל בלי פסילות".

"לא אקבל החרמה של סמוטריץ' או החרדים", קובע בנט. "מבחינתי אין החרמות על בסיס אישי. יהיו קווי יסוד לממשלה ומי שרוצה ייכנס ומי שלא רוצה לא ייכנס, אבל בשום אופן לא אסכים לפסילת ציבורים שלמים או אנשים מסוימים, כמו שאני לא פוסל אנשים מהמפלגה של גנץ ולפיד, כך אני מצפה מלפיד לא לפסול אנשים מהציונות הדתית והחרדים".

על כך נשאל בנט כיצד היה מתייחס לבלוק שמאלי בראשותו של גנץ, לו היה מוקם כזה, האם גם אז לא היה פוסל את המחנה הדמוקרטי של ניצן הורביץ או את עמיר פרץ? "הייתי אומר 'בוא נדבר על קווי היסוד'. אני לא פוסל אישית אף אחד. אם בקווי היסוד רוצים להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה אין על מה לדבר, אבל אם קווי היסוד הם מדינה יהודית ודמוקרטית אז מי שמוכן לקבל את הדבר ויודע שהממשלה לא תוכל לעשות מהלכים אידאולוגיים לכאן או לכאן אלא רק לנהל את המדינה, אהלן וסהלן".

"מנהיגות זה לאחד ולא לפסול. אם גנץ רוצה להיות מנהיג הוא צריך ללמוד לאחד את העם ולא לפלג", קובע בנט.

על יכולותיו של בני גנץ והאפשרות שהוא יהיה זה שיעמוד בראשות הממשלה על אף חוסר ניסיונו הפרלמנטארי והמיניסטריאלי, קובע בנט כי "בממשלת רוטציה נתניהו חייב להיות הראשון, הוא שיחנוך את בני גנץ, יעזור לו להתלמד, כי יש כאן מדינה לנהל. זה לא משחק ילדים. ניהול מדינה זה הרבה יותר מורכב מפיקוד על צה"ל, ולכן די ברור שברוטציה צריך נתניהו להיות ראשון".

האם ההיגיון הזה מחלחל גם ל'כחול לבן'? "אני חושב שב'כחול לבן' בעיקר לפיד מנסה לסכל ולתקוע מקלות בגלגלי ממשלת אחדות רחבה, ולכן אנחנו שומעים על עוד ועוד התניות כמו נישואים אזרחיים ועוד חוקים אנטי דתיים. כך לא בונים אחדות. לפיד וגנץ צריכים להבין שגם הם לא ניצחו. אני מאוד מצטער על התיקו, אבל הבוחר לא נתן לנו את זה. אגיד יותר מכך, היו לנו הרבה תכניות לקדנציה הבאה, אבל בגלל שהבוחר לא נתן לנו לא נוכל לממש הכול, אבל יש לטפל בעזה, בגירעון, באיראן, בתחבורה ועוד. בנסיבות האלה הציבור כופה עלינו ממשלת אחדות שוויונית".

האם קיים סיכוי לפירוקו של הבלוק, אולי לקראת סוף המועד הנתון להרכבת הממשלה הבאה? "אני מחויב לבלוק הזה ולא אתן שיפקירו את סמוטריץ' או את החרדים. נתתי מילה וכולנו בבלוק אחד". האם גם נתניהו סבור כך? "אני מקווה שכן. אני חושב שהאינטרס שלו הוא לשמור על בלוק. אעמוד על זה שהציונות הדתית לא תהיה בן חורג בניהול המדינה, אלא שנמשיך להיות משמעותיים ודומיננטיים ביכולת להשפיע".

עוד נשאל בנט אם כבר נעשה הניתוח לאיתור הסיבה לכישלון בבחירות והוא משיב בעמדתו שלו: "אני חושב שאנחנו צריכים לפתוח את המניפה כדי שגם אנשים לא דתיים יבואו. לחילוניים ולמסורתיים קשה להצביע למפלגה בתצורה הנוכחית, וצריך לחשוב איך מרחיבים את האוהל כי זו המהות של הציונות הדתית, להשפיע על כל עם ישראל ולא רק להסתכל מגזרית".