רן שריד
רן שרידצילום: עופר עמרם

השנה החדשה בפתח, ואיתה הצורך או הרצון בשינוי, בהתחדשות, לא להיגרר אחר ההרגלים הישנים שלנו שהובילו אותנו לתוצאות הקצת מוגבלות של היום. התוצאות הללו, שאנו ממחזרים שוב, הן כמו בגד ילדוּת. הן כבר קטנות עלינו ולוחצות, אפילו מכאיבות. אנחנו גם מכירים את ההבטחות שאנחנו נותנים לעצמנו שבשנה הבאה נחולל את השינוי בעבודה, בהרגלים הכספיים או בהרגלי הצריכה, האכילה, היחסים במשפחה ובקהילה. מבטיחים אבל זה לא יוצא. האם באמת אפשר לשנות?

בהרצאות המבוא שאני עושה לקורסי האימון שלי, אני רואה את השאלה הזאת בעיניים של המשתתפים. התשובה שלי כמאמן אישי וכמכשיר מאמנים שלילית: "לא. אדם הוא יצור של הרגלים".

ואני מסביר: "אתם צריכים להבין שמגיל צעיר מאוד המוח שלנו ספג הרבה אמונות, ערכים, הרגלים ואוטומטים. הלב שלנו הורגל לחוש לפי כללים סמויים משלו רגשות של כעס, עלבון, זעם ותסכול לנוכח דברים מסוימים. זה כל כך מושרש וחזק. כעת אנו רוצים על ידי כוח אחד בלבד, כוח הרצון, לשנות את כל הכללים, האמונות וההרגלים שמושרשים אצלנו כל כך עמוק? זה בלתי אפשרי. כוח רצון מול שנים של אימון חוזר ונשנה של המוח, הלב והתת-מודע להתנהג בצורה מסוימת מול בן משפחה מכעיס, מול בוס קשוח, מול אוכל שומני שמשכיח כל צרה, מול מדיה שמרצדת ומבטיחה חוויות, זה ממש לא כוחות. שימו על המשקל כוח אחד ומולו שימו אלף כוחות. מה יגבר? בוודאי שכוח הרצון לבדו לא יוכל להכריע. אפילו אם הוא יגבר כמה פעמים – בפעם הרביעית כוחו של ההרגל כנראה יכריע את הכף".

בשלב זה המשתתפים מראים את אכזבתם העמוקה, חלקם אפילו מתחילים לקום ולעזוב את המקום. אבל אז אני אומר את המשפט הבא: "אין לאדם סיכוי לשנות הרגלים אלא אם...". המשתתפים עוצרים ומטים אוזן, ואני ממשיך: שני דברים מאפשרים שינוי. אחד הכי חיצוני ואחד הכי פנימי!

דבר ראשון, הכי חיצוני: אם אין לך כוח לבד – היצמד למישהו אחר שיש לו כוח לשנות ותחקה אותו. ההיצמדות לאנשים שלהם אין את הבעיות שלנו כדי לקבל מהם חיות והשראה, ואפילו לחקות את צעדיהם – זה דבר שעובד. בוודאי לטווח הקצר. תנועת החסידות ידעה את הסוד הזה ובנתה את הקשר בין הצדיק העובד והחסידים הדבקים בו. אך גם ברמה הפשוטה: אם אתם מזהים בקרבתכם אדם בתנועה – היצמדו אליו, נסו לקבל השראה מהאנרגיה שלו או מאופן הביצוע שלו. עשו כמוהו ואז יחול שינוי. לא צריך להתבייש ללמוד מן המצליחים ולשאוב מהם השראה או אנרגטיות שמאפשרת שינוי.

דבר שני, הכי פנימי: אדם שרוצה שינוי לטווח ארוך חייב לעצור ולעשות חיבור מחודש עם עצמו ועם כוחותיו. הוא צריך לעצור מול כל הרגל לא טוב ולשאול למה. מה עומד מאחורי ההרגל הזה? מאין הוא בא? מה הוא בא לשרת? כשמגיעים למקור מוצאים צורך, רצון או כאב שלא עבד אצלנו בעבר. אנחנו משתהים עם הגילוי הזה, מעבדים אותו ולומדים לתת מענה אמיתי ובריא לצורך או לכאב.

רק אחרי שאנחנו לומדים לאהוב את עצמנו מחדש, ולקבל מה שאנחנו ומה שעברנו, המוח והלב מסכימים להיפתח לאפשרות של שינוי. ביהדות קוראים לזה תשובה. כיום, כשיש לנו כלים נפלאים של אימון וטיפול, אני מזמין את כולנו להתוודע אליהם ולהשתמש בהם.

רן שריד

מכללת צא לאור לאימון

***

לשאלות ומכתבים למדור: [email protected]