מרכז שמעון ויזנטל פנה בימים האחרונים במכתב לנציבת האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות, קתרינה פון שנורביין, בדרישה להסיר מהמדפים באיטליה סדרת יינות שעל התוויות שלהם מונצחים מנהיגים רוצחי המונים, ביניהם היטלר ומוסליני.

את היינות עם התוויות הפרובוקטיביות מייצר היקב של משפחת לונרדלי והקו המרכזי כולל יין עם התוית של היטלר ועם ססמאות נאציות. לא פחות מ-100 אלף יינות כאלה מיוצרים בשנה ומשווקים ברחבי אירופה, כנראה בקרב ניאו נאצים.

היקב מכנה את סדרת היינות 'הקו ההיסטורי' והוא מתגאה בכך שתת הסדרה הנמכרת ביותר היא 'דר פיהרר' הכוללת תוויות עם תמונותיהם של היטלר, רודולף הס, הרמן גרינג ופושעים נאצים אחרים.

המרכז נאבק שנים רבות בנושא. בספטמבר 2007 החרימה המשטרה האיטלקית בעקבות תלונתו 20,000 בקבוקים עם תמונתו של היטלר, אך הם הושבו לבעליהם בצו בית משפט.

מרכז ויזנטל מלין בפני הנציבה כי איטליה אמנם ניסתה לפני כשנתיים לטפל בנושא והחלה להעביר בפרלמנט חוק שהופך שימוש בסמלים נאציים על מוצרים לעבירה פלילית, אך ההצעה לא אושרה באופן סופי בשל חילופי שלטון.

"איטליה נותרה המקום המרכזי באירופה בו מותר למכור מוצרים - כמו בקבוקי יין, עוגות, מחזיקי מפתחות, לוחות שנה - כשעליהם ססמאות אנטישמיות ונאציות".

"אנו דורשים מהאיחוד לפעול מול איטליה, כדי שתפעל למיגור התופעה המחזקת את האנטישמיים והגזענים בתוכה. גרמניה היתה הראשונה שאסרה על שימוש בסמלים הקשורים למפלגה הנאצית ואף השיתה עונשי מאסר על מי שהפר את החוק הזה. אנו מצפים שתפעלי שגם איטליה תקיא מתוכה את התופעה הפסולה והמקוממת", לשון המכתב.