נתי אוסטרי (משמאל) על רקע הרבבות באומן
נתי אוסטרי (משמאל) על רקע הרבבות באומןצילום: איחוד הצלה

רבבות בני אדם מגיעים לאומן שבאוקראינה לקראת ראש השנה. ארגון איחוד הצלה יפעיל שם מוקד חירום שיכלול מרפאה וכוננים בשטח.

נתי אוסטרי, ממנהלי מבצע האבטחה הרפואית, באומן מסביר לערוץ 7 מדוע יש צורך בכוח רפואי כה רב במקום.

"לפני מספר שנים הקמנו את איחוד הצלה באוקראינה. לפני שהחלטנו על ההקמה קיבלנו פנייה מהקהילה היהודית באומן לקיים קורסי עזרה ראשונה שיפעל כל השנה. הרפואה באוקראינה היא במצב של עולם שלישי. בעוד הידע של הרופאים המקוממים מצויין, בבתי החולים שם אין ציוד רפואי מתאים - לעתים לרמת הכפפות. אתה צריך לקבל מרשם מהרופא לקנות את הדברים ולהגיע איתם לבית החולים".

"לכן, במהלך ימי ראש השנה נמצאת כאן משלחת גדולה של איחוד הצלה שמתפעלת מערך מתנדבים בשטח וגם סוג של בית חולים שדה עם רופאים, מנתחים ופסיכיאטרים שנותנים מענה. בשנה שעברה בשטח ובמרפאה שלנו טופלו 3,984 מטופלים ורבבות תרופות חולקו למי שנצרך להם. עומדים לרשותנו גם שלושה אמבולנסים ומסוק שכבר יצא לנו לא אחת להשתמש בו", מוסיף אוסטרי.

לדבריו, כדאי למי שטרם טס לדעת שני דברים חשובים. "משרד הבריאות פרסם שיש חצבת באומן וחשוב מאוד להקפיד על חיסון. בנוסף חשוב לעשות ביטוח רפואי כי הרבה אנשים שבשנים קודמות לא עשו ביטוח ונזקקו לטיפול או להטסה בישראל, נאלצו לשלם סכומים גבוהים. הביטוח שעלותו שקלים בודדים יכול לחסוך הרבה".

אוסטרי, לא לאומן רק כאיש הצלה אלא גם כיהודי שחווה חוויה ייחודית. "האווירה כאן היא האוירה היא מיוחדת ומחכים לה כל השנה. בעולם לא רואים כל כך הרבה ישראלים שמגיעים למספר ימים קרוב ושבוע למקום קטן ונידח. זה מרגש מאוד. רואים כאן הרבה אהבת ישראל ואחדות".

"את הדברים שרואים כאן לא רואים באף מקום אחר - גם מבחינת כמות האנשים שמצטופפת ומתפללת יחד, גם מבחינת כמות החסד - מתחמי אוכל שבהם אוכלים 14 אלף איש בסעודה אחת של חג ושרים את אותם שירים. אלו מחזות שלא רואים בשום עונה אחרת, בשום מקום אחר. מעמד נוסף שהוא בכל שנה גדול יותר הוא בערב ראש השנה. כולם מתאספים סמוך לציון ואומרים ביחד את התיקון הכללי של רבי נחמן מברסלב. בסופו זועקים כולם יחד 'שמע ישראל' ואז פוצחים בריקודים. זו הרגשה שקשה לתאר אותה במלים", הוא מוסיף.

ועם זאת, לצד החוויות יש גם עבודה רבה. "זו התרגשות גדולה מצד אחד ולחץ אדיר מצד שני כי יש הרבה אירועים בלתי צפויים. בשנה שעברה עשינו כאן הלוויה במוצאי החג של יהודי שנפטר בראש השנה באומן. בכל שנה לצערי יש לנו התמודדויות קשות. מצד שני היה לנו מקרה משמח בשנה שעברה של אשה שילדה בן. זה שילוב גדול בין הרוממות של המקום ומצד שני הלחץ של מבצע האבטחה הגדול".