נתניהו ואבו מאזן
נתניהו ואבו מאזןפלאש 90

ארגון מטות ערים התריע כי ההסכם המנהלי החדש בין משרד החוץ ל USAID – מותיר "פתח נרחב לפיתוח בשומרון, דווקא לטובת ציבור לא-ישראלי עויין".

אם ההסכם לא יתוקן או יובהר, ההסכם "עלול חלילה לקדם את תכנית פייאד להקמת מדינה פלשתינית דה-פקטו בשטח סי", הזהירו במטות ערים.

במטות ערים בדקו ומצאו, כי מסמכי MOU, על פי אתר יו-אס-אייד, אמנם אינם מחייבים במשפט הבינ”ל, אך מנהלית, הם מהווים “הצהרת כוונות” או “הצהרת עקרונות”. מבחינת היו-אס-אייד הסכמים מנהליים מסוג MOU הינם בגדר חובה לפני שמתחיל שיתוף פעולה בין “גופים אשר מחליטים לעבוד במשותף כדי לקדם אתגר פיתוח משותף”.

בטקסט של ההסכם, שמנוסח בשפה האנגלית ונחתם ב-21 באוגוסט השנה מצויין כי מדובר בהסכמה על “שיתוף פעולה לקידום פיתוח בינלאומי בפעולות טרי-לטרליות אשר מקדמות פיתוחן של ארצות”.

באשר להגדרת הארצות, הלה כוללות גם - “אך לא רק”, כלשון המסמך -- את ארצות אפריקה, אמריקה הלטינית והאיזור הקריבי. זאת ועוד, במטות ערים הביעו דאגה מיוחדת מכך, שמצויין בהסכם כי בכוונת סוכנות יו-אס-אייד ליישם את המסמך, דווקא באמצעות לשכת יו-אס-אייד “בגדה המערבית ובעזה”, במקום באמצעות לשכות הסוכנות באפריקה ובאמריקה הלטינית -- כפי שהיה ניתן לצפות.

כזכור, בשנים האחרונות התגלה מתח מתמשך בין הדרג ה”מקצועי” במשרד החוץ, לבין נבחרי הציבור בימין. הימין חש תסכול כאשר, פעם אחר פעם, הדרג המקצועי במשרד החוץ, שאינם אנשי אמון של נבחרי הציבור, נמנעים מלהזהיר מפני השלכות דיפלומטיות ומשפטיות שאינן מתאימות למדיניות הליכוד והימין, למרות שזוהי מהות תפקידם.

כך ארע כאשר הוצג לשרי הממשלה, ונחתם בסופו של דבר, הסכם שיתוף פעולה לשכנות עם האיחוד האירופי, אשר גרם בסופו של דבר להזרמת כספים לקרן לישראל חדשה, וכך גם כאשר משרד החוץ תמך באמנה בינלאומית בנושא מסתננים, אשר לא התאימה למדיניות הישראלית המתנגדת להסתננות בלתי-חוקית לתוך ישראל, ואף ארה”ב התנגדה לה.

בגלל שלא מדובר בהסכם בינלאומי אלא בהסכם מנהלי, שר החוץ ישראל כץ רשאי יהיה, אם רצונו בכך, להציע שינוי במתווה המסמך שיחריג את יהודה ושומרון משטח החלות של ההסכם החדש. השר רשאי אפילו לבטל את המסמך, אם יסתבר לו כי יש שינוי אשר מהותי לישראל, אך סוכנות יו-אס-אייד (אחת מיחידות מחלקת המדינה האמריקנית) לא מסכימה להיעתר לו. ביטול המסמך דורש מתן התראה מראש לצד השני.

כזכור, מבחינה משפטית, השטח בין הירדן לים מוגדר כארץ ישראל המנדטורית. לכן, על פי הסכמים שונים שהשיגה התנועה הציונית שפעלה מול הקהילה הבינלאומית, הייעוד של השטח בין הירדן לים הוא יצירת רוב יהודי , הן באמצעות עליה יהודית, והן באמצעות “התיישבות יהודית צפופה” על אדמות המדינה. ואולם, תכנית פיאד של הרשות הפלשתינית מתנגדת להתיישבות יהודית ויצירת רוב יהודי, ודורשת להפוך את שטחי יהודה ושומרון, באמצעות “פיתוח”, למדינה ערבית-פלשתינאית דה-פקטו.