דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןצילום: הלל מאיר/TPS

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, גאה בהישגים שהביאו עימם היחסים הטובים בין ישראל לממשל טראמפ, ומייחל לכך שתוקם ממשלה חדשה בירושלים ותסתיים אווירת הבחירות.

בראיון ל״מקור ראשון״ נשאל פרידמן האם מדינת ישראל לא החמיצה את ההזדמנות לקבל בין היתר הכרה בריבונות ישראל על שטחים ביהודה ושומרון, והשיב: "עדיין לא החמצתם את השעה. אתם תחמיצו אותה אם לא תהיה לכם ממשלה.

״הדיאלוג שאנחנו מנהלים עם ישראל הוא על בסיס ממשלה מול ממשלה, וכפי שאני רואה זאת, כל עוד אתם מצויים בתקופת בחירות, קשה מאוד לשבת ולדון בנושאים שהם לטובת האינטרסים של ישראל וארה"ב לטווח הארוך. ככל שנוכל להקדים ולנהל את השיחות הללו, משוחררים מכל ההיסטריה היומיומית של הפוליטיקה, כך ייטב.

״השאלה מי יושב בממשלה ומי נמצא בקואליציה נמצאת בידי הבוחר הישראלי, ואנחנו לא מבקשים להשפיע על כך, אבל נרצה לראות ממשלה מתפקדת שתוכל להתמודד עם נושאים בעלי השלכות לטווח הארוך, שמן הסתם אנחנו חושבים שנוכל להתקדם בהם".

פרידמן הסביר מדוע לא פורסמה "תוכנית המאה" לפני הבחירות בישראל. ״אנחנו סבורים שזה נושא לטווח הארוך, שיש לדון בו באווירה א־פוליטית מפוכחת ומקיפה, כיוון שמעורבים בו אינטרסים ישראליים לטווח הארוך. בזמן מערכת בחירות, ומבלי להיות ביקורתי כלפי פוליטיקאים, המועמדים תמיד מחפשים הזדמנויות קצרות טווח כדי לשכנע את האלקטורט שלהם ולהיבחר. זו אינה סביבה בריאה לנהל שיחות רציניות וארוכות טווח, ובעלות משמעות כה רבה".

השגריר נשאל האם התוכנית תתפרסם רק אחרי שתהיה ממשלה בישראל, והשיב: "זו ההעדפה שלנו, גם משום שאנחנו מעוניינים לקבל תגובה מיידית מממשלת ישראל, ולשם כך דרושה ממשלה".

הבטחת נתניהו לספח את בקעת הירדן אם ייבחר, תואמה עם הממשל בוושינגטון. פרידמן סיפר: "אנחנו הבנו זמן קצר לפני ההצהרה שהוא עומד להכריז על כך, והגבנו שהדבר אינו מונע פתרון מדיני. לדעתי, יש צורך להמשיך ולדון בכך כדי שנבין טוב יותר מה המטרה, מדוע סיפוח הבקעה יתרום לביטחונה של ישראל, וכיצד הוא משתלב באסטרטגיה רחבה יותר של פתרון הבעיות יותר משיגרום להמשכיות העימות".

"עדיין לא קיימנו דיון בנושא עם ישראל. אנו מעדיפים שכל הנושאים הקשורים ליהודה ושומרון יידונו באופן כוללני ומקיף ולא באופן חלקי ומקוטע, ואנחנו מצפים להמשיך בשיחות עם ממשלת ישראל אחרי שכל הליך הבחירות יסתיים. נתייחס לכך בראש פתוח, אבל העבודה עוד רבה", הסביר.