בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: קובי ריכטר/TPS

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הסביר הבוקר (ראשון) בראיון לכאן חדשות את עמדתו בסוגיית הקמת ממשלת האחדות, ואת דבריו לפיהם לא הוא יכשיל הקמת ממשלה כזו.

"עמדתי ידועה, אני חושב שתוצאות הבחירות הנוכחיות מחייבות הקמת ממשלת אחדות. זו ממשלה שכנראה בסוגיות ששנויות במחלוקת אי אפשר יהיה להתקדם, אבל יש הרבה מאוד נושאים ואתגרים משותפים, ביטחוניים, חברתיים וכלכליים שבהם אפשר להתקדם"

"אני כבר אמרתי שאני באופן אישי מוכן להישאר בחוץ, אני לא האישו. מדינת ישראל הרבה יותר חשובה ממני או מהשאלה איזה תפקיד אני אקבל", ציין סמוטריץ'.

עם זאת לדבריו, "אני בהחלט לא מוכן לקבל החרמה או הדרה של הציונות הדתית. אני לא רואה שום הצדקה לזה. ממשלת אחדות צריכה בהחלט לכלול את כל הגורמים שרוצים כאן מדינה יהודית ודמוקרטית בצורה הכי רחבה, לא על בסיס פסילה לא של ציבורים במדינת ישראל, לא של מפלגות ולא של אנשים אפרופו הפסילה של כחול לבן את נתניהו כראש ממשלה".

"אני לא אעמוד בפרץ, אם בסוף יבואו ויגידו 'נקים ממשלה בלי סמוטריץ'' זה בסדר. אני באופן אישי אשרת את מדינת ישראל גם באופוזיציה בשמחה רבה, אני לא אקבל פסילה", חידד סמוטריץ'.

סמוטריץ' הוסיף והדגיש, "שימור של בלוק הימין הכרחי על מנת שלא תקום ממשלת שמאל במדינת ישראל. הרי דמוגרפית אין לשמאל רוב. השמאל לא יכול בשום צורה להרכיב ממשלה ולכן ככל שהימין ישמור על עצמו מאוחד ומחובר תקום ממשלה מאוזנת שיש בה גם ימין וגם שמאל. אנחנו נשים בצד את השאיפות של כל אחד שנתונות במחלוקת, ונטפל באתגרים של מדינת ישראל".

בהמשך הסביר סמוטריץ' את ההחלטה לפצל את סיעת ימינה, "זה צעד טכני. כאשר התחברנו הבטחנו לבוחרים משני הצדדים שהחיבור הזה הוא בלוק טכני ואנחנו עושים עכשיו מהלך טכני של הפרדה. בעיני שום דבר לא משתנה ברמה המהותית. זה פשוט קיום של הבטחת בחירות. אתם צריכים להתרגל שיש פוליטיקאים שמקיימים הבטחות".

סמוטריץ' הודה שלו הדברים היו תלויים רק בו, הפיצול לא היה מתרחש, אך ציין כי כפוליטיקאי הוא יודע להבדיל בין הרצוי למצוי, "ברמה המהותית אנחנו ממשיכים לעבוד בתיאום מלא, בשיתוף פעולה מלא, גם עכשיו בתוך המשא ומתן הקואליציוני וגם ביום שאחרי".

בהמשך לקטטת הטוויטר עם איימן עודה אמר סמוטריץ', "אנשים כמו אחמד טיבי ואיימן עודה, תומכים בגלוי בטרור ומסרבים לגנות אותו, מתייצבים לצידם של הגרועים שבאויבי מדינת ישראל כולל האיראנים".

סמוטריץ' הסביר כי על פי תוכניתו שפורסמה באינטרנט, "מי שישאר כאן יהיה מי שמקבל את עובדת היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית, לא חותר תחת עצם קיומה ולא תחת זכות הקיום שלה כמדינה יהודית".

"מי שתומך בחמאס, מי שתומך באיראן, מי שתומך בחיזבאללה חותר תחת הקיום הפיזי של מדינת ישראל ושל העם היהודי", הוסיף סמוטריץ', "לי מותר לומר שאנחנו בעלי הבית על הארץ הזו, חזרנו אליה אחרי אלפיים שנה, אני מקווה שלתמיד".