שיעול טורדני
שיעול טורדניצילום: Freepik

עת הם מתעוררים בהתקפת שיעול קדחתנית ומתופעות נלוות כמו כאבי ראש, כאבים באזור החזה, נזלת ועייפות. חשוב להבחין בין שיעול יבש לשיעול עם ליחה וכן לטפל בהקדם בשיעול, כדי למנוע את החמרתו. איך נמנעים משיעול וכיצד מטפלים כשכבר משתעלים?

יבש או רטוב? זו השאלה!
שיעול הוא רפלקס טבעי של הגוף שתפקידו להגן מפני גירויים כמו אלרגנים, אבק, עובש וריר. נהוג להתייחס לשני סוגים: שיעול מסוג יבש ושיעול עם ליחה. שיעול רטוב, דהיינו שיעול עם ליחה, נחשב לשיעול אפקטיבי מהסיבה הפשוטה שבמהלך השיעול הגוף משחרר את הריר וכך מנקה את הריאות. הריר עצמו משקף לרוב את סוג הזיהום, כאשר הרופאים מתייחסים לצבע כמו ירקרק או אם הריר שקוף או כהה כדי להסיק באיזה סוג זיהום מדובר.
בכל מקרה, שיעול רטוב מייצר ריר בכמות גבוהה המופרש ממערכת הנשימה ונוטה להתעצם בשעות הלילה כאשר הליחה מצטברת באזור החזה ויוצרת קשיי נשימה הבאים לידי ביטוי בצפצופים ובנשימה כבדה. אומנם מדובר בתופעה טבעית, אבל השיעול הרטובה יכול לגרום לכאבי ראש ולמנוע שינה. לרוב מדובר בסימפטום של הצטננות, דלקת ריאות, אסטמה ויכול להימשך כשלושה שבועות ואפילו יותר.
שיעול מסוג יבש הוא ההפך – שיעול זה לא מייצר ליחה, הוא מרגיש כמו גירוי בגרון ויכול לנבוע מברונכיטיס, דלקות גרון או אלרגיות שונות, זיהומים בדרכי הנשימה העליונות או שפעת והוא עשוי להכאיב מאוד בבית החזה.

איך מנצחים את השיעול?
סובלים משיעולים? יש לקחת בחשבון ששיעולים יכולים להימשך גם הרבה אחרי שהנגיף עצמו נעלם ושתרסיסים למשל לניקוי האף עשויים ליצור יותר גודש במידה ומשתמשים בהם בתדירות גבוהה מדי או בכמות מופרזת. לפעמים שיעול טורדני מבשר על זיהום חיידקי שדורש טיפול נפרד כמו ברונכיטיס או דלקת ראות. היו עם יד על הדופק, טפלו בשיעול בהקדם ועקבו אחר עוצמת השיעול והסימפטומים השונים כדי להבין האם הוא נרגע או מחמיר.
מומלץ להקדים תרופה למכה ולחזק את המערכת החיסונית כבר בתחילת החורף עם ויטמין C ודבש, אוורור החלל, הקפדה על כללי היגיינה מחמירים כמו ניקוי תשתיות או הימנעות ממגע עם אנשים חולים. במידה והחל שיעול, כדאי להשתמש במכונת אדים וניקוי האף למשל על ידי שימוש מתון בתרסיס של מי מלח.
התרופות בשוק נגד שיעול מבוססות ברובן על קודאין, אבל לא כולם מגיבים טוב לרכיב זה ולכן כדאי לשקול סירופים המבוססים על חומרים אחרים שיעילים הן לשיעול יבש והן לשיעול רטוב כמו תמצית עלי לחך, גרינדליה, הליקריסיום ושמנים חיוניים של אקליפטוס, כוכב אניס ולימון ופוליריזינים צמחיים היוצרים ג'ל מסכך. רכיבים שמקלים על השיעול ויעזרו לכם לשרוד את החורף בצורה טובה יותר.

*** פרמה גורי משווקת את גרינטוס - סירופ לשיעול – סירופ טבעי המתאים למצבים של שיעול יבש ולח. לגרינטוס פורמולה המתאימה לילדים החל מגיל שנה ופורמולה המתאימה למבוגרים.