דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

מתגברת הביקורת במפלגה הרפובליקנית על הנשיא טראמפ, בעקבות החלטתו לסגת מסוריה ולהותיר את הכוחות הכורדים לבדם תחת מתקפה של צבא טורקיה, שהחל אתמול בפלישה קרקעית במהלך מבצע צבאי נגדם.

בעקבות הביקורות הקשות גם של חבריו במפלגה הרפובליקנית נגד הנסיגה הפתאומית, יצא הנשיא טראמפ במתקפה מילולית נגד הכורדים וטעם כי הם לא סייעו לארה"ב במהלך מלחמת העולם השנייה.

"הם לא סייעו לנו במלחמת העולם השנייה. הם לא סייעו לנו בנורמנדי, לדוגמא. הם שם כדי לעזור לנו בארצם, וזה דבר שונה" אמר טראמפ.

הוא גם התייחס לחשש כי אלפי אסירים של ארגון דעאש יימלטו מבתי הכלא בשליטת הכורדים, שלפחות 11 אלף מהם נהרגו במהלך הקרבות מול אנשי דעאש, ואמר כי "הם יימלטו לאירופה. לשם הם רוצים להגיע. אין לנו חיילים שם".

הוא גם הוסיף, "מהיום הראשון שנכנסתי לזירה הפוליטית הבהרתי כי אני לא רוצה להילחם במלחמות האינסופיות וחסרות ההגיון האלו, במיוחד כאלו שאינן מועילות לארה"ב.

הפנטגון וגם ראשי מחלקת המדינה ייעצו לנשיא טראמפ שלא לסגת מסוריה והזהירו כי נוכחות צבא ארה"ב נדרשת על מנת להתמודד עם דעאש ועם כחות איראן ורוסיה שנותרו באזור. הביקורת על טראמפ התחזקה בימים האחרונים גם מתוך מפלגתו הרפובליקנית.

הסנטור מיט רומני טען כי הנסיגה נתנה "אור ירוק" לטורקיה לפתוח במתקפה נגד הכורדים. "הדיווחים מצביעים על כך שטורקיה תוקפת כצפוי את הכוחות הכורדים אותם נטשנו. זהו אובדן חיים טרגי בקרב חברים שנבגדו בבושה. אנו רק יכולים לקוות שהחלטת הנשיא אינה מובילה לאובדן חיים גדול יותר ולעלייתו המחודשת של דעאש" אמר רומני.