מוטי יוגב
מוטי יוגבPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) מותח ביקורת על הפיצול של מפלגת ימינה לשתי סיעות: הימין החדש והבית היהודי-האיחוד הלאומי

"אמנם הפיצול הזה היה ביסוד החתימה על הבלוק הטכני ובשני הצדדים ייתכן והיו כאלה שכך רצו שיקרה כולל אני ברגע מסויים. אבל לאור תוצאות הבחירות היה צריך לקיים הערכת מצב מחודשת", מסביר יוגב.

לדבריו, ''תוצאות הבחירות הראו שלאף גוון בציונות הדתית אין זכות עמידה אלקטורלית בפני עצמו ובאיחוד הכוחות נוצר מצב של יכולת לעבור את אחוז החסימה ולהגיע לתוצאה.

"היינו צריכים לעשות את החשיבה בכל המעגלים, בתוך הבית היהודי, עם האיחוד הלאומי וגם לדבר באופן החופשי והגלוי ביותר עם נציגי הימין החדש ולשקול את הדברים כי ייתכן וגם נעמוד בפני מערכת בחירות נוספת ובמצב כזה צריך לשאול האם נכון שנרוץ מפוצלים או שנתאחד מחדש".

יוגב גורס שבשלב הנוכחי צריך למצוא את המקום המאחד ביותר ולהציג אותו גם החוצה כלפי הציבור. "אני סבור שנכון לאחד את כל מי שאפשר בציונות הדתית, ודאי את הבית היהודי והאיחוד הלאומי. אין מקום לשתי מפלגות וברור שלא לשלוש שמתחרות על אותו קהל יעד. שני דברים צריכים לעמוד לנגד עיננו כדי שנוכל לצמוח מחדש - להניף ברמה את דגלי הציונות הדתית ולא להתבייש בהם - לא רק ארץ ישראל השלמה, אלא גם צדדים חברתיים וענייני דת ומדינה.

''דבר נוסף הוא לחבר יחד את הכוחות. לצד זאת צריך לתת ייצוג למי שמרגישים שאינם מיוצגים בייצוג הנוכחי. הציבור מאס בפירודים ואם נצליח להרים את העקרונות הללו, הם הבסיס לכך שנוכל לבוא לציבור ולבקש ממנו את אמונו בפעמים הבאות".

הוא קורא לחברי מפלגתו להפנים שעליהם להיות חלק מכל קואליציה שתקום, אם כמובן קווי היסוד שלה לא יהיה מנוגדים לערכי הציונות הדתית. "בבחירות האלה הקב"ה אמר לפוליטיקאים, אף אחד מכם לא יכול לבד - לכו יחד. עד כה זה לא קרה ואני כן מקווה שב-21 הימים האחרונים זה כן יקרה. אסור שידירו מתוך ממשלה כזו כל גורם וקווי היסוד צריכים להיות יותר של הסכמה וסטטוס קוו מאשר שכל אחד מנסה לקדם את האג'נדה שלו".

"מקומן של הבית היהודי והאיחוד הלאומי צריך להיות בקואליציה כי משם משפיעים. מהאופוזיציה משפיעים הרבה פחות ואפשר לשבת שם בעיקר מתוסכלים. כאיש מעשה, המלצתי להיות חבר בתוך קואליציה, אלא אם היא נוגדת את השקפת עולמנו. צריך לעשות כל מאמץ להשתדל להיות בכל קואליציה שתקום ולהשפיע ככל שניתן מתוך עולם הערכים שלנו על מדינת ישראל".

לטענת יוגב, סלע המחלוקת המרכזי של ממשלה כזו לא יהיה מדיני או סביב מערכת המשפט - אלא דווקא סביב סוגיות אחרות. "אני רואה את הבעיה בסוגיות של דת ומדינה ואם נצליח להביא למציאות של סטטוס קוו ושותפות - זה תפקידנו ומקומנו בעת הזו. בכל מקרה, נוכחות שלנו בפנים תיצור יותר מחוייבות והשפעה".