הרב אביחי אפל בבית הכנסת בפרנקפורט
הרב אביחי אפל בבית הכנסת בפרנקפורטצילום: רפאל ארליך

רבה של העיר פרנקפורט, הרב אביחי אפל, אומר שהפיגוע נגד הקהילה היהודית בהאלה לא הפתיע את יהודי גרמניה, בעקבות ''ההתעוררות האנטישמית'' במדינה.

"אנחנו נמצאים בסך הכל באזור מוגן. בגרמניה יש התעוררות אנטישמיות, אבל המשטרה מגיבה לכל אירוע ופועלת כנדרש. כמובן שאירוע כזה מערער את תחושת הביטחון אצל הרבה אנשים. יש כאן את הקבוצות הנאציות שהן מתחזקות מצד שני אנחנו מקבלים גב וסולדיריות רבה מהרבה ארגונים דתיים אחרים", מספר הרב אפל בראיון לערוץ 7.

הוא משחזר את הרגעים שבהם התבשר על הפיגוע. "אנחנו קיבלנו את הבשורה אתמול לאחר תפילת מוסף. אני לא יכול לומר שאנשים מאוד נלחצו, כי יודעים להבחין בין המצב במזרח גרמניה ומערבה.

''בהתחלה גם לא היו לנו פרטים מספיקים, אבל ככל שהתבררו הפרטים האנשים קודם כל הגבירו את התפילות לשלום הקהילה בהאלה וגם שאלו שאלות בחשש, בעיקר כיצד הולך להיראות מעתה מערך האבטחה שלנו".

"לאחר זמן קצר הגיעו ניידות של המשטרה ואיבטחו את בית הכנסת ושמעתי גם מרבנים מערים אחרות שהמשטרה עשתה אצלם את אותו דבר וחיזקה את מערך האבטחה סביב הקהילות היהודיות. לאחר יום הכיפורים הודקה האבטחה מצד המשטרה המקומית בפרנקפורט סביב המוסדות היהודיים. הציבור היהודי מגיב בצורה שקולה ולמרות הפיגוע בתי הכנסת המשיכו להיות מלאים ביום כיפור".

הרב אפל, המשמש גם כיו"ר ועידת הרבנים האורתודוכסים בגרמניה וסגן יו״ר הועדה המתמדת של ׳ועידת רבני אירופה׳, מתייחס גם לביקורת על חוסר האבטחה סביב הקהילה בהאלה.

"יו"ר הקהילות היהודיות בגרמניה ציין שיש לו ביקורת על כך שלא היתה בהאלה אבטחה מצד המשטרה. אני חושב שהדברים נכונים - לא היה שם מערך אבטחה מסודר ולא היתה הרתעה חיצונית. ברוך השם שבן הקהילה שעמד שם, ראה במצלמות האבטחה שבחוץ יש התרחשות והצליח להניע את הציבור לברוח.

'' צריך לשים לב למקומות בהם מערך האבטחה אינו חזק מספיק ולתקן את זה. גרמניה משקיעה בנושא הזה ורוב הקהילות היהודיות מקבלות תמיכה מאוד חזקה לאבטחת הקהילות, בתי הכנסת והמוסדות האחרים. אני מקווה שגם בהאלה, לאחר מעשה, תהודק האבטחה".

ובחזרה לפרנקפורט, שם התפילות היו נראות אחרת אחרי היוודע דבר הפיגוע. "היתה התעוררות מאוד חזקה ובכל התפילות הרגישו שהציבור התפלל מעומק הלב ומתוך דאגה עמוקה לאחים שבהאלה. ראש הקהילה כאן נשא דברים במהלך יום כיפור בגנות האנטישמיות וזה נושא מאוד מציק ורגיש. יש תחושת ביטחון אבל צריך לחזק אותה. בית הכנסת היה מלא לאורך כל היום.

''אחד מהדברים שיש היפים שיש כאן הוא מנהג שבתום תפילת הנעילה שרים את 'התקווה' וזה היה רגע מאוד מרגש וייחודי. אתמול ההתרגשות ברגע הזה היתה עוד יותר גדולה והשירה של האנשים בקעה מהלב יותר מבכל שנה. על אף שאנחנו בפרקנקפוט שהיא לכאורה יותר בטוחה מהאלה, אנחנו חיים וחשים את השייכות והקשר הזה לקהילה היהודית בהאלה ללא שום ספק".

גרמניה: פיגוע אנטישמי ביו"כרויטרס