שיירת החקלאים בדרך להפגנה
שיירת החקלאים בדרך להפגנהצילום: יח"צ

דורון בידץ, יו"ר מגדלי העגלים, מספר על הסיבה ששלחה את חקלאים ישראל להפגנה מול בית ראש הממשלה בדרישה לנקוט באמצעים פשוטים שיבטלו את החרם הפלשתיני על התוצרת החקלאית הישראלית, חרם המכה במאות משפחות חקלאים.

"בשנים האחרונות רגלי החקלאים נדחקו מהשוק היהודי על ידי תנובה ודבאח שמייבאים מפטמים ומשווקים את הבקר בעצמם ואנחנו משווקים לרש"פ. עכשיו קרה מחזה אבסורד כאשר הרש"פ הכריזה חרם על הבקר הישראלי, מדובר בהיקף של שמונים מיליון שקלים בחודש, וכך אין לנו לאן למכור את הבקר שלנו".

"כל מערך השירותים הווטרינאריים של מדינת ישראל ממשיך לשרת את הייבוא הפלשתינאי, תו עקיפת סקטור שלם בישראל, על ידי זה שנותנים להם שירותי הבדיקות הווטרינאריים, את דרכי המעבר מהנמלים והשינוע לרש"פ, את מערך הנמלים ונוטשים את הסקטור החקלאי שזה אלפי דונמים ב-400 נחלות", אומר בידץ המדגיש כי "מי שמונע מאיתנו את הכניסה לרש"פ אלו השירותים הווטרינאריים שאמורים לתת אישור ווטרינאריים. כלומר הרשות משתמשת באמתלה וטרינארית כדי לעצור את הבקר הישראלי, והשירותים הווטרינאריים משתפים עם זה פעולה כשלא מאפשרים העברת בקר ללא אישור פלשתיני ומנגד נותנים לפלשתינים אישור מעבר של הרשויות הישראליות".

"זה חרם BDS בחסות מדינת ישראל", אומר בידץ המספר כי לעזרתם של החקלאים נרתמו שני אנשים בלבד, השר אורי אריאל והשר בצלאל סמוטריץ' "שעוזרים לנו כמיטב יכולתם".

לדברי בידץ הכלים שבהם יכולה ישראל למנוע את צעדי החרם הפלשתיניים פשוטים ובעבר כבר נוסו בהצלחה. היה זה כאשר הפלשתינים עצרו ייבוא של כבשים וישראל עצרה מנגד יבוא חקלאי פלשתיני, "בתוך שלושה ימים המעברים נפתחו, אבל השר חטף בראש מהיועמ"ש כשאמר שההסכמים מבוססים על הסכמי פריז, הנספח הכלכלי של הסכמי אוסלו, והיחיד שמוסמך לעסוק בהסכמי סחר בינלאומיים הוא משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון ולא משרד החקלאות".

על עזרתם של השרים אריאל וסמוטריץ' מספר בידץ כי השניים נרתמו לפעילות מול המל"ל וכל הגורמים הרלוונטיים כמי שהנושאים הלאומיים חשובים להם, "אבל ראש הממשלה עסוק בעניינים אחרים וצריכים להסב את תשומת ליבו לכך שמדובר בנטישה המונית של נחלות".

ברוח דבריו אלה מספר בידץ כי לפני שבוע ישבו הסוחרים הפלשתיניים "שנשבר מטה לחמם כי הם מתפרנסים מאיתנו" עם השר הפלשתיני לעניינים אזרחיים. "הם אמרו לו 'אתה לוקח לנו את הפרנסה' והוא אמר להם 'עזבו פרנסה, תחשבו על האדמות'. ליהודים לא יהיה איך לשלם לנו. הם ישכירו את האדמות שלהם לגורמים כמו דבאח ואחרים שכבר משכירים אדמות בצורה לא חוקית בישראל. עם המהלך הלאומני האגרסיבי ממשלת ישראל משתפת פעולה בחוסר ידע ובחוסר הבנה".

לדבריו הפתרון למציאות היא ביטול רישיונות היבואן ותעודות ה-VIP שניתנים לאישים כמו סגן שר החקלאות הפלשתיני שעשה הסכם עם שני סוחרים כך שעל כל עגל שמועבר הוא מקבל 100 שקלים, מה שמעניק לו מונופול על מעברי העגלים. "מספיק לקחת להם את רישיונות המסחר כי הם פוגעים בחקלאות הישראלית וגם פוגעים בחקלאים פלשתינים שנשבר מטה לחמם, שלא יסתובבו בנמלי ישראל עם מרצדסים וחליפות ובזה פתרת את הבעיה, אבל זה יכול לקרות רק בחסות ראש הממשלה".