מצעד למען ישראל בניו יורק. ארכיון
מצעד למען ישראל בניו יורק. ארכיוןצילום: אלירן אהרון

האוכלוסייה היהודית בארצות הברית גדלה ב-10% בשבע השנים האחרונות והיא הגדולה ביותר בעולם, כך מעריכים חוקרים אמריקנים בפרויקט שאסף מידע מ-150 סקרים נפרדים.

המחקר, אשר נערך על ידי המכון למחקרים חברתיים על שם סטיינהרדט באוניברסיטת ברנדייס, בחן את האוכלוסייה היהודית ב-48 מדינות ארה״ב (הוואי ואלסקה לא נכללו בסקר) וכלל השוואות למחקרים דומים שערך המכון ב-2012 וב-2015.

הנתונים מראים כי ארצות הברית היא כיום המדינה בעלת האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר בעולם, ובה כ-7.5 מיליון יהודים. בישראל, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חיים כעת 6.74 מיליון יהודים.

"הציניות בנוגע ליהדות ארה"ב והסברה שאנחנו אוכלוסייה שהולכת ומתכווצת, הולכת ונעלמת, אינה נכונה", אומר לאונרד סאקס, מנהל מרכז סטיינהרדט ומציין כי הניסיונות לומר שיהדות ארה"ב הולכת ונעלמת היא בבחינה "נבואה שעדיין לא הגשימה עצמה".

המחקר אינו קובע מספר מוחלט לגבי מספרם של היהודים בארצות הברית, זאת מכיוון שבניגוד לישראל, מרשם האוכלוסייה אינו כולל שאלות לגבי השתייכותם הדתית של האזרחים ולכן הנתונים מתבססים על סקרים והערכות. לפי המחקר האחרון, טווח היהודים בארה״ב עשוי לנוע בין 7.1 מיליון ל-7.8 מיליון. יהודים מהווים כ-2% מהאוכלוסייה בארה״ב.

ההגדרה בה השתמשו החוקרים לשאלת מיהו יהודי היא גמישה יותר מכפי שמקובל בישראל.

כ-4.4 מיליון מבוגרים בארה״ב מגדירים את עצמם יהודים על פי השתייכותם הדתית. בנוסף יש כ-1.5 מיליון מבוגרים נוספים "הרואים עצמם כבעלי רקע יהודי, או יהודים על פי קריטריונים אחרים". כמו כן, ישנם 1.6 מיליון ילדים שגדלים כיהודים בארה"ב.

מיהם אותם אמריקנים הרואים עצמם בעלי רקע יהודי אבל אינם מזדהים עם היהדות כדת?

״יותר מקובל כיום לומר, אם אינך יהודי דתי, שאתה יהודי חסר דת", אומר סאקס. "יותר אנשים, במיוחד צעירים שאינם שומרי מצוות כמו הוריהם, הינם חסרי דת, אבל אין זה אומר שהם אינם מעורבים או שהם אינם הופכים למעורבים יותר בתור מבוגרים".

הבדל מרכזי נוסף שעולה מהמחקר בין הקהילות היהודיות של ישראל ושל ארצות הברית נוגע להזדהות הפוליטית. בעוד בישראל רוב הציבור היהודי נוטה לימין ולשמרנות, הרי שבארצות הברית, לפי המחקר, הקהילה היהודית הייתה ונותרה מבצר של ליברליזם פוליטי. המחקר מצא ש-51 אחוזים מהיהודים ברחבי ארה"ב מזדהים כדמוקרטים (לעומת 34 אחוזים מכלל האמריקאים).

רק 17 אחוזים מחברי הקהילה היהודית מזדהים עם המפלגה הרפובליקנית. יש יותר מפי שניים יהודים ליברלים (42 אחוזים) לעומת יהודים שמרנים (20 אחוזים). כל הנתונים מעידים כי הקהילה היהודית האמריקנית נוטה שמאלה באופן מובהק ביחס לכלל האוכלוסייה האמריקנית.

נתונים אחרים שנבדקו במחקר חיזקו את ההנחה שיהודי ארצות הברית נותרו כשהיו תמיד: ליברלים, משכילים ולבנים. בנוסף, המספרים מראים כי הקהילה היהודית האמריקנית מוסיפה להיות מבוגרת יותר מהאוכלוסייה הכללית. 26 אחוזים מיהודי ארצות הברית הם בני 65 ומעלה, בהשוואה ל-20 אחוזים בלבד בקרב כלל הציבור. שיעור היהודים המבוגרים הגבוה ביותר נמצא, באופן לא מפתיע, בפלורידה, שם שליש מהיהודים הם מעל גיל 65.

בהסתכלות על הפיזור הגיאוגרפי של היהודים בארצות הברית, נמצא כי ניו יורק היא עדיין המרכז היהודי הגדול בארצות הברית, ובעולם כולו. באזור המטרופולין של ניו יורק, הכולל את העיר והפרברים סביבה ובניו ג'רזי, חיים כ-1.8 מיליון יהודים. בתוך העיר ניו יורק, היהודים מתרכזים בברוקלין ובמנהטן, שבהם נמצאים 678,000 יהודים המהווים 16% מהאוכלוסייה.

המדינה בעלת מספר היהודים הקטן ביותר בארצות הברית היא וויאומינג, שם מתגוררים לפי המחקר רק 2,200 יהודים.