תעלומה במשכן הכנסת
תעלומה במשכן הכנסתצילום: דוברות הכנסת

את הכיתוב: "תפילת נעילה, אמן לא ידוע" רוצים בכנסת לשנות.

אחרי עשרות שנים שיצירת המופת תפילת הנעילה תלויה במשכן הכנסת וזהות הצייר לא נודעה מעולם החליטו בכנסת רגע לפני יום הכיפורים לפתור את החידה באמצעות פנייה למומחי האומנות של בית המכירות הפומביות המצליח סותביס'.

בכנסת לא יודעים מי תרם לה את היצירה אך ותיקי המשכן זוכרים שראו את הציור במשכן כבר בשנות ה-60 של המאה ה-20. בעבר הייתה השערה שיצר אותה הצייר שמואל הירשנברג.

גימלאית הכנסת ד"ר שילה הטיס רולף שהייתה מנהלת הספרייה וחוקרת בכירה במרכז המחקר והמידע של הכנסת הביאה בעבר מומחים ממוזיאון ישראל בניסיון לפתור את החידה אך אלו לא הגיעו למסקנה חד משמעית. בהמשך עלתה השערה שלא אומתה כי היצירה היא של הצייר יליד פולין מוריצי מינקובסקי (1881–1930).

אוצרת האומנות של הכנסת שרון סופר הסבירה כי אפשר לומר בביטחון שהציור צויר בפולין על-ידי אמן לא ידוע, בתחילת המאה ה-20. "כדי לפתור אחת ולתמיד את התעלומה החלטנו לפנות למומחי האומנות של בית המכירות הפומביות סותביס' בבקשת עזרה. אולי הם יצליחו לפתור סוף סוף את החידה", אמרה.

בכנסת פנו השבוע גם לציבור הרחב בניסיון לאתר מי זהות התורמים של היצירה לכנסת לפני למעלה מחמישים שנה.

"נשמח להזמין את בני משפחת התורם אלינו לכנסת ולהודות להם. אין ספק כי מדובר ביצירת אומנות ייחודית ומרגשת", אמר יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, "אולי משפחת התורם גם תוכל לתת לנו פרטים נוספים על זהות הצייר וכך תעלומה של למעלה מ-50 שנה תבוא על סיומה".