אלי חנין
אלי חניןצילום: יח"צ אסקו

מוסדות החינוך והציבור בישראל סובלים מעלייה מתמשכת במחירי האנרגיה ועלייה בהוצאות התחזוקה. הוצאות אלו מהוות נטל כלכלי, תחזוקתי וניהולי אשר מכביד על התפקוד השוטף של מוסד החינוך והציבור.

הכסף שיוצא על חשמל ואנרגיה בא על חשבון השקעות מצד המוסד בתכניות לימוד ,שדרוג תשתיות, שעות לימוד נוספות, שכר עבודה למורים ואי יכולת ממשית לשיפור תנאי הלימוד במוסדות החינוך.

אך לא רק עלייה במחירים והוצאות תחזוקה משפיעות, מוסדות החינוך בישראל סובלים בשנים האחרונות מקיצוץ מתמשך ניכר בתקציביהם, ובבואם לבצע פרויקט החלפת מערכות מיזוג ישנות וגופי תאורה בזבזניים, הם נתקלים לא אחת בשאלה כיצד לממן עסקה זו, וכיצד יוכלו לתחזק אותם לאורך זמן.

אנחנו בשנת 2019 – אז למה זה קורה? תשתיות החשמל והמים בערים ובישובים הכפריים בפרט, ישנות אינן מתאימות להתפתחות הדמוגרפית ופעילות של אספקה וחלוקה אינה מבוצעת בהתאם לכללי בטיחות ואמות מידה תקינות. פעילות זו אף בחלק מן המקומות מסבה לישובים הפסדים בניהול משאבי אנרגיה וחשמל.

בכלל, הוצאות תחזוקה ורכש גדולים מעמידים לא אחת בספק את יכולת הרכישה של הציוד וההתחדשות שמטרתם להטיב עם ההוצאות של המוסד החינוכי ולאפשר השקעה בתחומים אחרים. אז אילו אפשרויות עומדות בפני המוסדות שרוצים להתייעל, להתחדש ולחסוך?

מי שמובילה פרויקטים להתייעלות האנרגטית במוסדות חינוך בישראל היא חברת "אסקו ישראל". אבל אולי כדי לקחת צעד אחד לפני – נדמה כי המושג "התייעלות אנרגטית" קשור לפריסה של לוחות סולאריים או שימוש בגז טבעי, אך זו טעות נפוצה. התייעלות אנרגטית מתחילה במעבר למערכות חכמות ויעילות – נורות לד חסכוניות ומזגנים חדשניים. כן, החלפת נורה, נשמע פשוט, אך מדובר במהלך מורכב, שמצריך ידע, מומחיות ומקצועיות.

המעבר לצריכת אנרגיה חכמה, החלפה של מערכות תאורה, מיזוג או חימום מים לצד מעבר לשימוש במערכות בקרה חכמות עבורן, מייצרות חסכון חסר תקדים. לא רק שהאנרגיה ידידותית לסביבה, יעילה וחכמה יותר, היא מאפשרת חסכון תקציבי אדיר עבור מוסדות החינוך של הילדים שלנו.

"אסקו ישראל" ביצעה ומבצעת מאות פרויקטים להתייעלות אנרגטית במוסדות חינוך, ביניהם ישיבות, אולפנות ומוסדות חנוך תורניים רבים. למשל, בתום שנים רבות של התיישנות הציוד ועלייה חדה בהוצאות האנרגיה בחרו המוסדות המובילים בצפון "אולפנת בית חנה" בצפת ו"ישיבת ההסדר חיספין" ברמת הגולן להתייעל אנרגטית ולחסוך – באופן מיידי חלה הפחתה של 30% בהוצאות החשמל וכן הפחתה נכרת בהוצאות התחזוקה והחלפים.

כך, בשנים האחרונות הפסיקו מוסדות החינוך הללו לרכוש מזגנים וגופי תאורה בדרך המסורתית והישנה ועברו למודל green campus – בו אסקו ישראל התקינה על חשבונה את הציוד החסכוני, הטוב ביותר מסוגו בעולם תוך מתן שירות ואחריות למשך 10 שנים. יתרה מזאת, הותקנו מערכות בקרה חכמות המאפשרת שליטה מרחוק על מערכות המיזוג בהתאם לתוכנית הלימודים השנתית.

המערכת החכמה מאפשרת התנהלות תקינה וחסכונית גם לאורך סופי השבוע וכן בחגים ומועדים שונים לאורך השנה. החיסכון בהוצאות המימון הנדרש לטובת ביצוע ההשקעה הנדרשת והחסכון המשמעותי בהוצאות על צריכת אנרגיה אפשר הסטת כספים לטובת השקעות בתחומי החינוך ורווחת התלמידים.

אך לא רק זה, העבודה של "אסקו ישראל" אפשרה למוסדות חינוך למקבל מענקי מדינה המיועדים לפרויקטים של התייעלות אנרגטית, שאחרת היכולת להשיגם כמעט בלתי אפשרית.

מוסדות חינוך דתיים נוספים כמו אולפנת נווה דקלים, הישיבה בכפר הרא"ה, אולפנת כפר פינס, ישיבת שעלבים וכן מוסדות חינוך נוספים כמו רשת מוסדות החינוך של ארגון ויצ"ו ואף אוניברסיטת בר אילן, כבר עברו תהליכי התייעלות אנרגטית המאפשרים לילדים ולנוער הלומדים בהם ליהנות מתשתיות אנרגיה טובה יותר והשקעה פדגוגית משמעותית בעקבות החיסכון התקציבי. לא הייתם רוצים התייעלות אנרגטית כזו גם במוסדות החינוך של הילדים שלכם?

אלי חנין, משנה למנכ"ל "אסקו ישראל", חברה יזמית להתייעלות אנרגטית.