יש עילת תביעה?
יש עילת תביעה?צילום: פלאש 90

שני סועדים פונו השבוע לבית חולים איכילוב, אחת במצב קשה ואחד במצב קל, לאחר שסבלו מהרעלה בעקבות אכילת כריך טונה שנרכש בסניף של רשת "ארומה תל אביב".

מהדיווחים שפורסמו בתקשורת עולה כי במהלך השימוע שנערך לרשת במשרד הבריאות נמצא כי מקור ההרעלה הוא מקרר לא תקין וטיפול לקוי בטונה גולמית, בניגוד להוראות משרד הבריאות.

בעקבות המקרה התייחס עו"ד תומר לינר, מומחה לתביעות נזקי גוף, לאפשרויות המשפטיות לקבלת פיצוי, העומדות בפני סועדים אשר סבלו מפגיעת גוף עקב הרעלת מזון או חשיפה למוצרי מזון לקויים.

לדבריו, "חוק האחריות למוצרים פגומים קובע כי אדם העוסק למטרות מסחריות בייצור מוצרים או בהרכבתם, לרבות אדם המציג את עצמו כיצרן של מוצר במתן שמו או סימנו המסחרי או בכל דרך אחרת, ולרבות ספק של מוצר או יבואן, חייב לפצות את מי שנגרם לו נזק גוף כתוצאה מפגם במוצר שייצר, ואין זה משנה אם היה או לא היה אשם מצד היצרן".

"מדובר בחוק סוציאלי המטיל אחריות חמורה על היצרן, וקובע כי חלה עליו החובה לפצות את מי שנגרם לו נזק גוף כתוצאה מפגם במוצר שיצר, מבלי שיצטרך להוכיח אשמה מצד היצרן", מציין עו"ד לינר.

לאור זאת קובע עו"ד לינר, "אדם אשר ניזוק בשל אכילה של מזון מקולקל, כדוגמת הסועדים שסבלו מפגיעת גוף קשה עקב הרעלה שמקורה בכריך טונה, יכולים לתבוע את בעל המסעדה שהיה אחראי לליקוי במזון, מבלי שידרשו להוכיח את האשם של בעל המסעדה".

אולם עו"ד לינר מסביר כי הדרך לזכייה איננה כה פשוטה, "אותם סועדים ידרשו להוכיח כי נזקיהם נגרמו בשל הרעלה שמקורה בכריך מקולקל שנרכש במסעדה של המסעדה או רשת ספציפית, ואת שיעור הנזק שנגרם להם עקב כך. אולם הדבר נראה פשוט, אך לעיתים הנזק מתרחש זמן מה לאחר אכילת הכריך, באופן העלול לסכל את היכולת להוכיח כי אותו צרכן ניזוק בשל מוצר – כריך שנרכש במסעדה".

"לכן", אומר עו"ד לינר, "אני ממליץ לשמור את הקבלות המתעדות את ביצוע הרכישה, או לאתרן באמצעות חברת האשראי, ואף ליצור קשר עם המסעדה ולברר האם במסעדה קיימת מצלמה במעגל סגור. ככל שכן - לדרוש לקבל את הסרטון המתעד את השעה שבה פקד הניזוק את המסעדה, ולחלופין לדרוש לשמור את ההקלטה, ולתעד את הפנייה".

"אם בעל המסעדה מסרב להיענות לדרישה לקבלת ההקלטות, באופן העלול להקשות על הניזוק לממש את זכויותיו, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הנזיקין. עורך דין מיומן ומנוסה יפנה מיד לבעל המסעדה בדרישה לקבלת הקלטת המתעדת את הרכישה, ובמקרים מסוימים יפנה לבית המשפט בבקשה למתן סעד זמני לתפיסת נכסים המכונה צו אנטון פילר, שנועד לאפשר תפיסה של ראיות ההכרחיות לבירור ההליך, כדי למנוע את שיבושן או השמדתן", הוסיף עורך הדין.