ריבלין פוגש את המבקרים
ריבלין פוגש את המבקריםצילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

אלפי בני אדם פקדו מאז הבוקר (חמישי) את אירוע "מגלים אוצרות בבית הנשיא" המתקיים כחלק ממסורת "הסוכה הפתוחה" בבית הנשיא.

כמיטב המסורת יצא נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לקבל את פני הבאים ולחץ את ידיהם של רבים מהמבקרים.

הנשיא ברך את המבקרים בחג שמח ושב והזמין את כל עם ישראל לסוכתו: "סוכת הנשיא היא סוכת העם בישראל וכולם מוזמנים אליה. כאן כולנו שווים, כאן כולם רצויים, הנה מה טוב ומה נעים שבט אחים גם יחד. זאת ארצנו, מולדתנו, זה המקום בו אנו חיים ונחיה כולנו תמיד לעד. חג שמח לכולם".

השר לירושלים ומורשת, ח״כ זאב אלקין ברך גם הוא את הבאים ואמר: ״אנחנו מזמינים את הציבור הרחב לבקר השנה בסוכת הנשיא ולהיחשף באופן חוויתי למבחר של פרויקטים מרתקים של המשרד שלנו הקשורים לירושלים ולמורשת ההיסטורית שלנו. תוכלו יחד עם כל בני המשפחה לקחת חלק במפגש מאתגר בין העבר המפואר לעתיד המרתק."

הנשיא והשר התרשמו מהפעילויות השונות וצפו במיצגים הפזורים בגינה ובאולם להנאת המבקרים הרבים המגיעים החל מהבוקר לבית הנשיא. בתחילה, ניגשו השניים אל המרפסת המפורסמת של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, שם אמר הנשיא לדמותו של חוזה המדינה: "כל מה שאנחנו עושים זה ללכת בדרכך," הדמות השיבה לנשיא כי החזון בהחלט התגשם, והנשיא חתם בחיוך: "לא חלמת בבאזל שאתה תעמוד על המרפסת ותראה את בית נשיא מדינת ישראל, חג שמח לך חוזה המדינה."

בין הדמויות ההיסטוריות המקדמות את פני המבקרים בגילומם של שחקנים, פגשו הנשיא והשר את ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, שפנה לנשיא ואמר: "אפשר לומר שאתה התחנכת על ברכיי!". הנשיא סיפר כי באחת הפעמים בהן יצא בגין מהמסתור בתקופה בה פיקד על האצ"ל, פגש אותו בבית החולים אותו ניהלה אמו רחל. בתחנה נוספת המוצבת בגינה בה יכולים המבקרים לסנן עפר ארכיאולוגי מחפירות עיר דוד אמר הנשיא כי "הציבור חש צימאון אדיר לגילויים אלו, וכשאתם מאפשרים להם זאת כך, בידיהם ממש, נפלא הדבר".

בסוכת הנשיא שהוקמה בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר ועוסקת בזני ענבים ויצירת יין בישראל, הוצגו לנשיא ולשר זן הענבים שנקראו על שמה של הגברת נחמה ריבלין ז"ל. הנשיא התרגש לראות את הסוכה ואת זני הענבים היחודיים וציין את האהבה הגדולה של נחמה ז"ל לטבע הארצישראלי ולחג הסוכות שאחת ממצוותיו היא היציאה מהבית ומד' אמותינו החוצה לשבעה ימים.

בהמשך פגשו גם בדמויות ראשי הממשלה לשעבר גולדה מאיר ודוד בן גוריון, אשר הגיש לנשיא את מגילת העצמאות לחתימתו ולחתימת השר.

במהלך האירוע הושק מיזם "פתוח לרגל עבודות שימור" - המשותף לרשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרים ואגף מורשת במשרד ירושלים. המיזם נולד מתוך רצון לקרב את הציבור למורשת, באמצעות מעורבות פעילה של הציבור בשימור אתרי המורשת השונים, הלא הם חלק מהנכסים התרבותיים של ארצנו ושל העולם כולו.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין אמר, "נכסי המורשת שייכים לציבור והוא העניק לנו, הגופים המקצועיים, את הזכות לשמור, לשמר ולהנגיש. המיזם החדש, בהובלת אחד מגדולי המשמרים בעולם מר רוברטו נרדי, נועד לפתוח את תהליך השימור לציבור המתעניין.

אם עד היום היינו סוגרים את האתרים בזמן העבודות, היום נפתח אותם ונקרא לציבור להעיר ולהגיב. מתוך כלל החוכמה ננסה לבנות את הסיפור שמאחורי האבנים, כמו שנאמר: 'יש אבנים עם לב אדם'. אני שמח וגאה בשיתוף הפעולה המצוין בין ארבעת הגופים היוזמים ומאחל לכולנו להמשיך כך בכל התהפוכות שעוד צפויות לנו. מי ייתן וסוכת הנשיא תהיה סוכה של שלום ושימור הסיפור".

בתחנה נוספת פגשו הנשיא והשר בני משפחה שעלתה מצנעא. בני המשפחה מסרו לסריקה לאוסף המכתבים הלאומי, מכתבים שנשלחו מסבם רב קהילת צנעא לישראל. לאחר שעלו ארצה נפגשו והצטלמו עם הנשיא הראשון ויצמן.

האוסף נולד מתוך הרצון לשמר סיפורים אישיים המרכיבים את הסיפור הישראלי, ולשתף אותם עם דור העתיד. הציבור הוזמן לפרסם ולסרוק מכתבים ותמונות היסטוריים שברשותם וכך להפוך את הסיפור המשפחתי לחלק מהרצף של הסיפור הלאומי.