רוני אלשיך
רוני אלשיךצילום: ישראל ברדוגו

מפכ''ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך התייחס בהרצאה סגורה למתקפות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על אלשיך ועל משטרת ישראל.

בהרצאה שהיתה בחודש שעבר והקלטות ממנה פורסמו בחדשות 12, אמר אלשיך: "זה באמת בעיה. שאנחנו נמצאים בסיטואציה שבה כמה וכמה גורמים בתוך ממשלת ישראל נמצאים בסיטואציה חיכוכית מול המשטרה וזה, זה לאורך זמן, מדובר בתהליך שכנראה אי אפשר לקצר אותו מבחינה משפטית".

"זה עצוב. אני לא יכול לשפוט בנאדם שנמצא בסיטואציה שבה הוא צריך להגן על עצמו ציבורית וכו וכו. זה עצוב. אני הייתי מצפה ממנו (נתניהו) להגיד- אני בטוח שמערכת אכיפת החוק תעשה.. אני לא יודע מה, אני מאמין בחפותי.. אם הוא מאמין בחפותו.. שמערכת אכיפת החוק תעשה עבודה ובסוף תוכח חפותי. בסדר, זה מה שאני הייתי.. מקווה שלא הייתי מגיע לסיטואציה הזו אבל זה מה שאני הייתי אומר. אחרי כל זה המשטרה צריכה לשמור על ממלכתיות ולא לעסוק בזה. לא להלחם בחזרה במי שיוצא נגד המשטרה".

"אני אגיד בזהירות פה משהו- בשנה האחרונה, בשנת 2018, הייתה קפיצה של של 10 אחוז, עליה, באמון הציבור במשטרה.. זה לא בגלל שאנחנו מטפלים יותר נכון בהתפרצויות (לדירה) למרות שכן.. וגונבים פחות רכבים. אגב הורדנו ב2018 20 אחוז פחות בהתפרצויות לדירה. זה פנומנלי. לא בגלל זה הציבור נותן לנו. אני חושב שדווקא בהפוך על הפוך ההתנהגות הממלכתית של המשטרה וזה שהיא לא התחככה עם הדרג הפוליטי".

האירוע המתוקשר ביותר של אלשיך היה הראיון לאילנה דיין בתכנית "עובדה", שם טען כי ישנם חוקרים פרטיים שאוספים מידע על החוקרים של ראש הממשלה.

בהרצאה נשאל אלשיך ישירות האם לא הייתה לו מעורבות יתר בתיקי נתניהו: "היה גיבוי לחוקרים שבזה היה צריך לתת להם גיבוי לחוקרים, מפני שחוקרים שהתחילו להיות מוטרדים היה צריך להפסיק את ההטרדה הזו, וזה החיכוך היחידי שבו התערבתי על מנת להגן על החוקרים.

''אני יכול להיות ערב לעובי העור שלי, אני לא יכול להיות ערב לעובי העור של חוקרים שיש להם ילדים בגן, ושאני לא יודע מה יגידו עליהם בגן ועם מה הם מביאים הביתה. בסוף כשזה מתחיל להיות על המשפחה- שם הייתי צריך 'לצאת' לקרב. זה לא היה קרב נורא מסובך- יצאתי תקשורתית פעם אחת - וזה נפסק", אמר.

מאז עזיבתו של אלשייך את התפקיד, לא מונה לו מחליף קבוע. כבר למעלה משנה יש ממלא מקום מפכל למשטרה, ואלשיך רומז שזה לא במקרה: "יש מועמדים מצוינים מתוך המשטרה שיכולים להיות מפכ"ל המשטרה משורות המשטרה ושלא יספרו לך אחרת... זאת אומרת שמישהו לא רצה שמישהו לא רצה למנות מפכ"ל. זה רע מאוד. ע"פ החוק למפכ"ל יש עצמאות, ואין שום סיכוי שמפכ"ל שהוא ממלא מקום יתנהג בעצמאות".