מקווים לתוצאות פורצות דרך
מקווים לתוצאות פורצות דרךצילום: אבי חיון

מכון וואהל לחקר ופיתוח תרופות למחלות חשוכות מרפא נחנך הערב (חמישי) בבית החולים הדסה עין כרם.

במכון החדש יבוצעו מחקרים יישומיים הנמצאים בחזית הטכנולוגיה המדעית, ויאפשרו פיתוח תרופות וטכנולוגיות ייעודיות למחלות חשוכות מרפא, כמו סרטן, סכרת, טרשת נפוצה ומחלות מטבוליות.

פרופ' רינת אברמוביץ, מנהלת מכון וואהל, סיפרה כי המכון יכלול לצד מכשירי הדימות גם מעבדות ביולוגיות וכימיות, חדרי ניתוח וחדרים לאחזקת חיות שיאפשרו את ביצוע כל המחקרים תחת קורת גג אחת.

פרופ' אברמוביץ הוסיפה כי בהדסה ישנם כיום שני מתקני ציקלוטרון (מאיצי חלקיקים) המאפשרים סינתזת חומרים ייחודיים וקצרי חיים לשימוש ב-PET, וכי לרשות החוקרים קיימת אפשרות לשיתוף פעולה עם היחידות הקיימות בקמפוס עין כרם, ביניהן: כירורגיה ניסויית, חדרי התנהגות, פיתוח תרופות ושרותי פתולוגיה.

המכון נבנה בעלות של כ-8 מיליון דולר, מתוכם 6.5 מיליון דולר ניתנו כתרומה באדיבות קרן וואהל.

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר כי ''השילוב בין חוקרי בית הספר לרפואה, לקלינאי הדסה והתשתית המיוחדת והחריגה, יתנו מענה להאצת פיתוח תרופות וטכנולוגיות לעולם הקליני, הצמא לטיפולים מתקדמים ופורצי דרך במחלות קשות כמו מחלות הסרטן. אני גאה לעמוד בראש מוסד בעל תשתית ויכולת לקדם את עולם הרפואה בצעדי ענק, כמו הדסה".

פרופ' דייויד לצ'מן, נאמן קרן וואהל, אמר בטקס "אנו שמחים להיות שותפים בהקמת המכון בהדסה, שיפעל לקידום המחקר הרפואי תוך שימוש במכשור הנמצא בחזית הטכנולוגיה המדעית. במהלך חייהם, מרסי וויויאן וואהל השקיעו בקידום המחקר הרפואי היכול להוביל להבנה טובה יותר של מחלות חשוכות – מרפא. המכון החדש שם לעצמו את אותה המטרה ואנו תקווה שיביא לפיתוח תרופות שישפרו את איכות ותוחלת חייהם של חולים רבים".

מנכ"ל קרן המחקרים בהדסה, פרופ' איל משעני, סיפר כי "מכון ווהל למחקר יישומי מותאם אישית הינו הראשון מסוגו בארץ. כבר היום המכון מהווה אבן שואבת לפרויקטים מחקריים מתקדמים ברפואה. אנו שמחים כי מדענים רבים מהדסה ומהפקולטה לרפואה הצטרפו למכון ואנו מודים לקרן וואהל על תמיכתם הנדיבה ועל האמון בהדסה כמוסד מוביל במחקר רפואי במדינת ישראל. אני בטוח כי בעתיד הקרוב נתבשר על תוצאות פורצות דרך מהמחקר הרפואי המתבצע כבר היום במכון".