אוושויץ
אוושויץצילום: אייסטוק

דיי, המואשם כי שימש כשומר במחנה הריכוז שטוטהוף בצפון פולין בין השנים 1941 עד 1944, הודה ביום שישי בבית המשפט בהמבורג, שם מתקיים משפטו, כי אכן ראה אסירים יהודים מובלים אל תאי הגזים ונרצחים שם.

הוא מואשם בהשתתפות ברציחתם של 5230 יהודים במחנה שטוטהוף. כאשר נשאל ביום שישי מה בדיוק ראה ממגדל השמירה בו היה מוצב, ענה דיי בן ה-98, כי "ראיתי את האנשים מובלים פנימה, אל תאי הגזים, ואז הדלת ננעלה. שמעתי זעקות ודפיקות על הדלת זמן קצר לאחר מכן. לא ידעתי שהם מוצאים להורג בגז שם".

הוא סיפר גם כי "20 עד 30 אנשים היו מובלים אל תאי הגזים בכל פעם. הם הובלו פנימה ללא התנגדות מצידם. לא יכולתי להבחין האם מדובר בגברים או נשים, מאחר וראשם היה מגולח.

מעולם לא ראיתי מישהו יוצא משם. רק פעם אחת ראיתי קבוצה של 10 עד 15 גברים מובלים אל תאי הגזים, אולם לאחר מכן הם הוצאו משם ונלקחו לעבוד במשרפות. שמעתי את הקצינים הנאצים מתלחשים כי האסירים צריכים לעבוד מחוץ למחנה, וצריך לבדוק אותם קודם".

דיי סיפר לשופט כי הוא נלקח לשרת במחנה הריכוז שטוטהוף בצפון פולין ביוני או יולי 1941, וכי הוא לא ידע מיהם האנשים הכלואים במחנה. "שמענו רק שמועות שמדובר באסירים פוליטיים ויהודים" סיפר.

למרות גילו המבוגר, עומד כעת דיי למשפט בגין סיוע לרצח אלפי יהודים. משפטו מתנהל בבית המשפט לנוער בהמבורג, עקב העובדה כי היה בן 17 כאשר שירת כשומר במחנה הריכוז. אם יורשע, הוא צפוי לעונש של עד 10 שנות מאסר בפועל.