יעקב עמידרור
יעקב עמידרורצילום: קובי ריכטר/TPS

ראש המל"ל לשעבר, האלוף במיל' יעקב עמידור, מעריך כי חיסולו של מנהיג דאע"ש אבו בכר אל-בגדדי לא יגרום לארגון הטרור להתפרק לחלוטין, אבל למעשה לא נותר ממנו הרבה.

"הרעיון יישאר ואולי אפילו ימנו מישהו אחר במקומו, אבל זה סמלי. חלק מהעוצמה המינורית שנותרה לארגון נבעה מכך שמנהיגו נשאר בחיים והיה סמל של ההתנגדות שלא מצליחה על אף כל המאמצים לחסלו. העובדה שגם הוא חוסל תפגע בסמל הזה.

''אין לארגון ממילא יכולות מבצעיות משמעותיות ולא שם תהיה נקודת השינוי אלא בסימבוליקה של הארגון", אומר עמידרור המשמש גם כעמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ע"ש אן וגרג רוסהנדלר.

עמידרור מסביר כי דאע''ש נפגע קשות בשנים האחרונות, ''האמריקנים בצורה מאוד סיסטמתית עם הרבה מאוד כוח אווירי, כוחות מיוחדים, הפעלת כוחות מקומיים בעיקר כורדיים, הצליחו לפגוע בכל מרכזי האחיזה שלהם. הם נשארו מפוזרים בעיראק ובסוריה ויש ארגונים ברחבי העולם שהכריזו על שייכותם לדאע"ש אבל זו לא מערכת היררכית. זה נשאר יותר בתור רעיון ופחות ארגון מסודר. הוא דומה כעת יותר לאל-קאעידה בתקופות הרעות שלו מאשר לדאע"ש בתקופות ה'טובות' שלו", מוסיף עמידרור.

הוא מציין גם כי "יש בעיה מהותית בעולם הסוני והיא לא נפתרת בחיסולו של מנהיג דאע"ש. העולם הזה כולל 85% מכלל המוסלמים הערבים שמרגישים שבגדו בהם ופוגעים בהם בצורה משמעותית. הניסיון להחיל על העולם הסוני את הסיסמה של האחים המוסלמים 'האסלאם הוא הפתרון' לא מצליח והניסיון לחזור למה שהיה בעבר כשל, כי התשתית של העבר כבר כמעט ולא קיימת".

עמידרור מתייחס גם לשיח סביב האיום הקיומי האיראני על ישראל. "אנחנו לא צריכים לחשוש אלא להתכונן. לא מדובר כאן על טרור. יש גם בעיית טרור וצריך לטפל בה אבל הבעיה העיקרית היא שאיראן בנתה כוח צבאי משמעותי בלבנון וכעת היא מנסה לעשות את אותו דבר בסוריה סמוך לגבולות ישראל, כשטהרן נשארת רחוקה מישראל ומוגנת.

''שם נמצאת הבעיה העיקרית שלנו - בקשר בין טהרן ליכולת צבאית ממשית של עשרות אלפי רקטות וטילים, חלקם מדוייקים. זו הבעיה העיקרית של מדינת ישראל וזה האיום המסובך ביותר עבורנו".