שגריר בריטניה בישראל ניל וויגן שנכנס לתפקידו לפני ארבעה חודשים, שוחח היום (שלישי) עם ערוץ 7 ואמר כי בריטניה נותרה מחויבת להסכם הגרעין עם איראן, חרף החלטת ארה"ב לפרוש ממנו.

לדברי ויגן, ממשלת בריטניה מתנגדת להפעלת לחץ כלכלי על הממשל בטהרן. "הסנקציות פגעו בכלכלה האיראנית באופן שגורם לאיראנים להיות קיצוניים עוד יותר", טען השגריר.

הוא הסביר כי בריטניה אכן היתה רוצה לראות שינוי בהנהגה האיראנית אך היא אינה דוחפת לשינוי המשטר.

העמדה הזו אינה תואמת את העמדה הישראלית והאמריקנית הגורסות שיש להגביר את הלחץ על איראן, אבל השגריר הבריטי אומר שמדובר במחלוקת לגיטימית שאינה צריכה להעיב על שיתופי פעולה מוצלחים אחרים.

"למרות שאנחנו לא מסכימים בנושא הזה, יש הרבה דברים שאנחנו מסכימים עליהם ויכולים לדון בהם ולפעול יחד".

וויגן התייחס למצב בין ישראל לפלסטינים וציין כי בריטניה העביר את מאמציה באזור מקידום של תהליך השלום לטובת פיתוח כלכלי של הרשות הפלסטינית. לדבריו, הפלסטינים ביהודה ושומרון ובעיקר בעזה, זקוקים לתמיכה של מדינות חיצוניות כדי לשרוד.

"אנחנו מבינים את הצרכים הביטחוניים של ישראל ושומעים את התלונות שלה על שימוש לרעה במנגנון העברת הסחורות, אבל חלה עלינו חובה לסייע לתושבי עזה", הוסיף השגריר.

הוא ציין כי בריטניה אינה מאמינה שקיים פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני שאינו כרוך בהקמת מדינה פלסטינית.

השגריר שב והביע את הסתייגותה של ארצו מהכרזת ראש הממשלה נתניהו על כוונתו להחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן.

"אנחנו לא מתכוונים לצאת באיומים גדולים בנושא הזה, אבל מדובר באירוע משמעותי. אני מבהיר לדרגים השונים איתם אני משוחח בישראל שהדבר הזה מעסיק את ההנהגה הבריטית. ברור לגמרי שאנחנו מתנגדים לסיפוח", דברי וויגן.

השגריר הבריטי התייחס גם לעלייה המשמעותית במספר האירועים האנטישמיים בארצו וציין כי למרות שרוב היהודים בבריטניה חשים בטוחים, הממשל הבריטי מכיר בבעיה ומנסה להתמודד איתה.

"זה יוצא דופן ומעורר דאגה שאנחנו משוחחים על התגברות האנטישמיות ב-209. בקרב הקהילה היהודית הבריטית ישנה תחושה של עלייה באנטישמיות, בעיקר בשיח הפוליטי. עם זאת, לא מדובר בעלייה באיומים או במתקפות הפיזיות".

ואי אפשר כמובן בלי התייחסות לסוגיית עזיבת האיחוד האירופי - מהלך הברקזיט. השגריר וויגן מעריך שלויכוח הפנימי בבריטניה סביב הנושא לא תהיה כל השפעה על היחסים עם ישראל. לדבריו, קשרי הביטחון והכלכלה של ישראל ובריטניה הדוקים מאוד. "ישראל היא בת ברית נהדרת שלנו. אנחנו שותפי המסחר הגדולים ביותר של ישראל באירופה".