פרופ' אלי פולק
פרופ' אלי פולקערוץ 7

פרופ' אלי פולק, לשעבר יושב ראש האגודה לזכות הציבור לדעת, מותח ביקורת חריפה על התנהלות מערכת אכיפת החוק כלפי דוברי ראש הממשלה, לאחר שהטלפונים שלהם הוחרמו.

"זה היה צריך להיעשות רק אחרי צו בית משפט. כמו שאי אפשר להיכנס לבית של אדם ללא צו חיפוש, כך אי אפשר לקחת טלפונים. לא היה כאן צו בית משפט ולקחו את הטלפונים. כך לא עושים", אומר פולק בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו יש ממש בטענות של ראש הממשלה כלפי המשטרה והפרקליטות. "כולנו יודעים שאופן ההתנהלות אינו נכון וההדלפה מתוך חדרי החקירות ומתוך דיונים במשרד המשפטים אלו דברים שאינם מתוקנים ולא היו צריכים להיות כך".

עם זאת, פרופ' פולק אינו מסכים במלואה עם טענת נתניהו שהתקשורת מוטה. "יש היום הרבה יותר תקשורת מבעבר, היא הרבה יותר רחבה ויש גם רשתות חברתיות. לכן המידע יוצא לאור בצורה הרבה יותר טוב מאשר לפני עשרים ושלושים שנה. הנושא הבעייתי בתקשורת הוא אחר - הכסף הציבורי שהולך אל התקשורת, שהיא בחלקה מזוהה עם כיוון אחד".

יש לו גם דוגמאות לכך. "פורסמו מאמרים של יואב יצחק בנושא אביגדור ליברמן. הוא העלה האשמות לא פשוטות נגד חלקים בתקשורת שלפני שנה יצאו נגד ליברמן והיום הם לא מפרסמים חשדות נגדו. זה מסוג הדברים שקורים כל הזמן ומעידים על כך שמידע שיוצא לציבור הוא כזה שמדליפים אותו, משתמשים בו ומעצימים אותו בהתאם לרצונות של אנשים מתוך התקשורת".

"גם השאלה של מערכת בחירות שלישית היא דוגמה טובה. יש אנשים, כמו רינו צרור שמדברים על 'טרגדיה' וה'אסון הגדול' למדינת ישראל אם תהיה מערכת בחירות שלישית. האם באמת מדובר בטרגדיה למדינה? אני לא בטוח. אפילו מבחינה כלכלית לא ברור לי שמדובר בנזק גדול. אני לא השתכנעתי ומעבר לכך יש ניסיון ברור לגמרי להסביר שמערכת בחירות שלישית היא אסון ואף אחד לא עוצר את זה".

פולק מוסיף, "אני לא רוצה לנתח פסיכולוגית את רינו צרור. אני כן יודע לנתח את המסר שמוציאים והוא פשוט לא נכון. להעלות לסדר היום דבר מסויים ולהכניע את הפוליטיקאים - זו הטייה. זה יוצר מצב שאיש לא יכול לעמוד בפני אותו 'אסון' של בחירות שלישיות. אני לא חושב שצריך להעלות על המוקד מישהו שיגרום לכך שיהיו בחירות כאלה, אבל התקשורת היא לא כזו. הייתי מצפה שהמכון הישראלי לדמוקרטיה יתמוך בדבר כזה, כי בחירות שלישיות זה עדות לדמוקרטיה".

לדעתו קיימת בתקשורת הטייה בסיסית. "כאשר בגוש עציון כורתים ערבים עצי זית של יהודים אף אחד לא שומע על כך, אלא רק ברשתות החברתיות. כשיש תג מחיר זה מגיע מיד לחדשות. זה צריך להיות בחדשות, אבל גם השחתה של עצי זית של יהודים מקומה שם".