אייל גבאי
אייל גבאיצילום: שלומי יוסף

התחלה/ לפני 51 שנים בשכונת רמת אשכול שבירושלים. הקטן מתוך ארבעת הילדים. "אני צעיר בהפרש גדול מאחיי. בן זקונים על כל המשתמע מכך".

אבא/ יהודה ז"ל. נפטר לפני 13 שנה. "אבא עסק בהוראה כל השנים. ראה בכך שליחות. יליד ירושלים, לחם בהגנה. בילדותו גדל בעוני מחפיר אבל באופן מדהים דווקא הילדות הזאת עשתה אותו מאוד רגיש לסביבה".

אמא/ אסתר (89), "ילידת ירושלים. הייתה בת בכורה והתייתמה מאמה בגיל תשע ולמעשה גידלה את האחים הקטנים שלה. הייתה גננת מעולה והעמידה דורות של ילדים בהמון אהבה. הקשר החם שנשמר עם רבים מהזאטוטים שהיו אצלה בגן מרגש. כילד תמיד ידעתי שאמא תהיה מוכנה לקטוף את הירח בשבילי, יחד עם אבא".

עולים מפרס/ "הסבים והסבתות שלי עלו מפרס בשנות ה-20 של המאה הקודמת, עלייה מאוד ציונית ודתית. הם התיישבו בשכונת נחלאות. כשאני שומע על הילדות הלא פשוטה שהוריי חוו אני מלא הערכה איך מעמדת פתיחה קשה בחייהם הם בנו משפחה לתפארת".

צברים/ "להורים שלי היה מאוד חשוב לגדל אותנו כצברים. הם ביניהם דיברו פרסית כדי שלא נבין, אבל איתנו דיברו עברית. גדלנו עם המון גאווה על המוצא הפרסי שלנו".

תיכון/ בית הספר הדתי הימלפרב. "מאוד נהניתי שם. היו חברים טובים ואיכותיים, הכינו אותנו טוב לבגרות והיו מורים ברמה. עד היום יש לי בלב פינה חמה למקום".

צבא/ בסיום התיכון התגייס לתפקיד שדה בחיל המודיעין. "בעקבות האחים שלי היה לי ברור שאני מתגייס והולך לקורס קצינים. זה היה חלק מהמסלול הברור במשפחה. הייתי בלונאי. כחייל סדיר שירתי בבסיס נוריה, גדר אל גדר עם נווה דקלים. זו הייתה תקופה קסומה. התארחנו הרבה בגוש, הלכנו לחוף הים, צברתי שם זיכרונות מדהימים".

קצין בלון/ עם תום קורס קצינים החל לתפעל את המערכות האווירודינמיות שתחת אחריותו. "למדתי לא לישון לילות שלמים, לפקד על צוות, לקבל החלטות קשות. בנוסף לכך, הייתי חייל דתי כמעט יחיד בין עשרות ומאות חיילים. זה מחייב אותך לבירור עצמי, ואני גאה לומר שבשום שלב הכיפה והתפילין לא ירדו. זה נתן לי הרבה כוח גם להמשך".

אקדמיה/ בוגר תואר ראשון באוניברסיטה העברית בכלכלה ומשפטים בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים בהצטיינות. "אחרי הצבא במשך ארבע שנים כמעט רק למדתי, אבל בסוף יצאתי עם ידע בתחומים שריתקו אותי".

חתונה/ בסוף השנה השלישית ללימודיו נישא לאילנה לבית גסטוירט. "הייתי המתרגל שלה. אילנה הייתה בחורה מאוד מוכשרת ואהובה על כולם". כזוג צעיר קבעו את ביתם במודיעין, "היינו מהראשונים שקנו שם דירה על הנייר".

האובדן/ כשהבת הבכורה קרן הייתה בת שלוש, רעייתו אילנה הלכה לעולמה. "שני ההורים שלי התייתמו בגיל צעיר, והאובדן הזה מאוד הדהד להם. חזרתי לגור לידם. הם עזרו לי בגידול של קרן. זו הייתה תקופה קשה מאוד. עד היום החסר גדול".

לוועדת הכלכלה/ בסיום לימודי התואר הראשון הוצע לו להצטרף לתוכנית המתמחים במסגרת המכון הישראלי לדמוקרטיה כעוזר בוועדת הכלכלה של הכנסת. "הייתי צריך להגיש ניירות עמדה, חוות דעת. מאוד מעניין ומעשיר".

כבוד השופטת/ במקביל עשה את התמחותו בעריכת דין בבית המשפט העליון אצל השופטת דליה דורנר. "למדתי ממנה המון. גם אם לא הסכמנו על כל עניין היא השפיעה על השקפת עולמי. היא אדם מאוד אכפתי וציוני, מאוד ליברלית ושם היה עיקר המחלוקת בינינו".

מאחורי הקלעים/ "אלו היו שנה וחצי מרתקות שבהן נחשפתי גם להתנהלות מאחורי הקלעים של בית המשפט העליון. ראיתי איך שופט מביא את תפיסת העולם שלו ואת קבוצת הייחוס שלו אל תוך פסקי הדין. למדתי על עניינים של רוב ומיעוט ועל דינמיקה בין השופטים".

יועץ בכיר/ "בשנת 96' צחי הנגבי התמנה להיות שר המשפטים והוא הציע לי להיות היועץ הבכיר שלו. ראיתי בכך הזדמנות אדירה. אחרי שראיתי את הרשות המחוקקת דרך הכנסת, ואת הרשות השופטת דרך בית המשפט העליון, שמחתי לראות את הרשות המבצעת דרך משרד המשפטים. זהו סיבוב שהוא נדיר. חלק גדול מהמטען שאני נושא איתי הוא בגלל שיצא לי לראות מקרוב את שלוש המערכות הללו בפעולה".

למשרד ראש הממשלה/ כעבור שנתיים עבר לנהל את התחום הכלכלי בלשכת המנכ"ל של משרד ראש הממשלה. אבל שנה בלבד אחר כך, בבחירות 99', נתניהו הפסיד ועבודתו הופסקה. "זה היה הכול ביחד. באותה תקופה אשתי אילנה נפטרה ואיבדתי את בת זוגי האהובה ואם בתי. תקופה מאוד קשה בשבילי".

נתניהו/ "מערכת היחסים עם נתניהו הייתה מצוינת. לא פחדתי לומר לו בחדר סגור מה אני חושב והוא האזין לדעתי. הרבה פעמים בסוף דיונים בשתיים בלילה, כשישבנו בחדר שלו אחרי החלטות קשות בנושאים חשובים, הייתי שואל: 'ראש הממשלה, תסביר לי למה אנשים רוצים את התפקיד הזה?'. התשובה שלו הייתה: 'אני לא יודע, אבל יש הרבה מאוד שרוצים אותו אז כנראה שיש כאן משהו'. ראיתי אדם מסור לעם ישראל ולארץ ישראל, שתפקד בתקופת הלחץ של אובמה ובכישרון רב צלח אותה".

בזק בינלאומי/ באותה שנה התקבל לתפקיד סמנכ"ל פיתוח עסקי וקשרים בינלאומיים בחברת בזק בינלאומי. "אורי יוגב, מנכ"ל החברה, קיבל אותי. תפקיד מאתגר מאוד. עד שהגיע משבר כלכלי והתפוצצות בועת ההייטק ובזק בינלאומי נקלעה לקשיים וצמצומים ועזבתי".

החצי השני/ לפני כשני עשורים הכיר את אשתו דהיום עינת, פסיכולוגית קלינית במקצועה. "אשתי היא הבן אדם הכי הפוך ממני והיא משלימה אותי בהרמוניה מלאה".

הנחת/ חמישה. הגדולה קרן, בת 23, יערה בת 16, תומר בן 14, ארז בן 12 ואלון הצעיר בן תשע. "בסוף המשפחה והילדים הם הדבר הכי קרוב, והכי ממלא בעולם".

רשות החברות/ בשנת 2002 חזר לשירות הציבורי ומונה למנהל רשות החברות הממשלתיות. "הרשות אחראית על פיקוח של יותר ממאה חברות ממשלתיות, כמו חברת החשמל, הנמלים, מקורות ועוד. זו הייתה תקופה אדירה של שינויים".

השינויים/ תקופתו בראש הרשות התאפיינה בהפרטה נמרצת של חברות ממשלתיות. "שינינו את פני המדינה. הפרטנו את אל על, את צים, את בזק, פיצלנו בין בתי הזיקוק של אשדוד וחיפה והפרטנו אותם ועוד. זה היה מופע של הפרטות ששינה את פני הכלכלה בישראל".

הפרטה/ "המדינה לא צריכה להחזיק בפעילות עסקית, נקודה. זה לא התפקיד שלה. לכן פעלנו להעביר ולמכור חברות שהיו בבעלות המדינה ולהעביר אותן לידיים פרטיות. המדינה היא לא עסק, ואפשר לראות שדברים טובים קורים אחרי הפרטה".

עובד קרוב/ "זו הייתה תקופת שיא, זכיתי לאמון ולסיוע מראש הממשלה דאז אריאל שרון, מבנימין נתניהו כשר אוצר ומאהוד אולמרט כשר התקשורת ובהמשך כראש הממשלה. עם כולם עבדתי קרוב והיה תענוג גדול. כולם אנשים מבריקים ולא בהכרח התדמית שלהם בחוץ היא מה שהם באמת".

חברת השקעות/ לאחר ארבע וחצי שנים סיים את תפקידו ברשות החברות ומונה לנהל את הסניף הישראלי של קרן ההשקעות 'בבקוק אנד בראון'. "ניהלתי את הסניף הישראלי של החברה שבסיסה היה באוסטרליה, והיו לה כ-30 סניפים בכל העולם".

סוגרים/ לאחר כשנה וחצי של פעילות הסניף הישראלי נסגר בעקבות המשבר הכלכלי. "זו הייתה מין רכבת הרים כזאת, שמתחילה בשיא עם ארגון מאוד חזק וגדול ומתדרדרת עד לארגון שלא ברור אם ישלם משכורות מחר בבוקר. בדיוק אז נתניהו ניצח בבחירות של 2009 והתקשר אליי: 'בוא לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה'. ואני כמובן התייצבתי".

האתגר/ "זו הייתה תקופה מאוד קשה אבל מדהימה. לא ישנים, יום נגמר בשתיים בלילה ומתחיל בשש בבוקר. לפעמים המתח והאחריות לא מאפשרים לך אפילו להירדם. כל טלפון אליך הוא בהגדרה בעיה שדורשת טיפול, כולם צריכים ממך משהו אבל זו הזדמנות אדירה לעשות המון דברים טובים".

מסיים/ "תפקיד מהסוג הזה דורש עצימות מאוד גבוהה, ולכן תוחלת החיים בתפקיד כזה היא לא גבוהה. אחרי שנתיים וחצי אינטנסיביות ומרתקות החלטתי שהגיע זמני והודעתי שאני מסיים. זכיתי להיות במרכז ההתרחשות במדינת ישראל לתקופה מסוימת ואני מודה בכל ליבי על התקופה הזאת".

יושב ראש/ מזה שלוש שנים מכהן כיושב ראש קופת חולים מאוחדת, "שנוגעת יום יום בחיים של 1.3 מיליון מבוטחים בישראל. מדובר בקופה השלישית בגודלה בישראל. התפקיד הזה מחדד את ההבנה שבסוף הדבר שהכי חשוב לאדם הוא הבריאות".

רפואה ציבורית/ "כמי שראה מקרוב מערכות שונות במדינת ישראל ולמד על מערכות רפואיות בעולם אני יכול לומר שאיכות הרפואה בישראל גבוהה מאוד, הזמינות יחסית גבוהה וסל התרופות רחב יחסית למקומות אחרים בעולם. עם זאת, המדינה חייבת להיות ערוכה לדור הבא של הרפואה, לבסס מעטפת רפואית לחולה בבית שלו ולהוציא את המטופלים כמה שאפשר מבתי החולים".

העיקר הבריאות/ "אנחנו פוגשים את האדם ברגעים הכי קשים ומורכבים שלו וזו אחריות גדולה. משהו שמצריך תמיד לשאוף לתת את השירות הכי טוב שאפשר. וכך אכן חרתנו על דגלנו".

אם זה לא היה המסלול/ "אני פתוח לאתגרים שיזדמנו לפתחי. בעיקר מעניין אותי לעסוק במערכות גדולות שמשפיעות על חיי האזרחים".

ובמגרש הביתי:

בוקר טוב/ משכים קום בשש וחצי בבוקר, מופקד על השכמת יתר בני המשפחה. בשעה שמונה ורבע מתייצב בבית הכנסת לשחרית. משם ישר לתל אביב, ליום של פגישות, דיונים וישיבות דירקטוריון. אם אין אירוע בערב חוזר הביתה בסביבות שעה שבע. הזמן מוקדש לילדים. משתדל כמה פעמים בשבוע ללכת לחדר כושר. לישון הולך אחרי חצות.

פלייליסט/ "אוהב מוזיקה אולד פאשן. באים בחשבון גם שלמה ארצי, דני רובס ועוד".

השבת שלי/ "זמן למשפחה, קהילה ותפילה. לא מתעסק בענייני חולין, משתדל להפחית בקריאת עיתונים. הליכה משפחתית לתפילות ומפגש עם חברים ואנשי הקהילה. בתקופת כהונתי כמנכ"ל במשרד ראש הממשלה, לא הבנתי איך אפשר לתפקד בלי הניתוק המוחלט של יום בשבוע".

דמות מופת/ דוד המלך. "החל מאיתורו בעקבי הצאן, תושיית הלוחמה שלו מול גוליית, הכבוד שבו הוא נוהג בשאול המלך, קינתו על שאול ויהונתן, וכלה ביכולתו כמלך להודות על חטאו ולשוב בתשובה".

מפחיד אותי/ "מחלה קשה של אדם קרוב".

משאלה/ "מודה כל בוקר לקב"ה על מה שיש, ומבקש 'אנא שמור לי על כל אלה'".

כשאהיה גדול/ "להמשיך בתפקידים ציבוריים ולסייע לחיי האזרחים".

לתגובות: [email protected]